Bijna 8 op de 10 verkeersdeelnemers heeft hinder van te felle koplampen en worden erdoor verblind. Dat concludeert de ANWB naar aanleiding van een onderzoek onder 13.000 weggebruikers. Twee jaar geleden kwam uit een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk van zusterorganisatie RAC een soortgelijke conclusies. Daar zei zelfs 91 procent van de respondenten dat veel koplampen van auto’s te fel waren.
De vooruitgang in koplamptechnologie (led- en laserkoplampen) is de belangrijkste oorzaak van het probleem. Moderne koplampen zijn feller door het kleiner worden van de led-lichtbronnen en doordat de lichtstralen rechtstreeks op de weg geprojecteerd worden in plaats van door spiegelreflectie. Ook worden er veel meer SUV’s verkocht die hoger zijn dan normale auto’s en waarvan de lampen dus ook hoger zitten en uitstralen.
De ANWB en haar zusterclubs (waaronder de KNAC) zijn al langer in gesprek met autofabrikanten over het aanpassen van lampenunits en er is ook aan de Europese Commissie gevraagd om naar deze problematiek te kijken en te zorgen voor regelgeving voor veilige autoverlichting. Ook autofabrikanten worden aangesproken. Zij geven aan dat laserlicht (de nieuwste ontwikkeling in ledverlichting) wel veel licht geeft, wat veilig is voor de bestuurder van de auto, maar niet verblindend is.
Wat kunt u er zelf al aan doen om verblinding te voorkomen?
- Zorg ervoor dat uw voorruit schoon is. Niet alleen aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant.
- Focus niet op het verblindende voertuig dat u tegemoet komt maar probeer op de eigen rijstrook te kijken.
- Neem bij de keuze van een andere auto ook mee dat deze auto voorzien is van een automatisch dimmende binnenspiegel.
- Een rijbril met polariserende glazen maakt het veiliger om in het donker te rijden.
- Wanneer u een bril draagt zorg dan dat de glazen helemaal schoon zijn.
- Controleer of de koplampen van uw auto goed staan afgesteld.
- Zorg dat koplampen schoon zijn.