Negen lidstaten van de Europe Unie willen dat de Europese Commissie een einddatum plant voor de verkoop van benzine- en dieselpersonenauto’s. De lidstaten willen bovendien strengere CO2-limieten en een betere laadinfrastructuur voor emissievrije vervoermiddelen.
Het gaat om een onofficieel document dat de Nederlandse vertegenwoordiging woensdag heeft gepubliceerd. Naast Nederland worden ook België, Oostenrijk, Denemarken, Griekenland, Malta, Ierland, Litouwen en Luxemburg als landen genoemd die achter het document staan.
De stap wordt – niet heel verrassend – met instemming begroet door Greenpeace. Volgens een woordvoerder van de organisatie zou een officiële einddatum de gerichte investeringen in de toekomst mogelijk maken en de huidige stilstand in de klimaatbescherming door de verkeerssector beëindigen. Greenpeeace roept daarom de Duitse regering op om mee te werken aan het instellen van een officiële einddatum voor de verkoop van verbrandingsmotoren.
De VDA (het samenwerkingsverband voor de Duitse auto-industrie) liet weten dat er voor een transformatie naar een klimaatvriendelijker verkeer geen verbod moet komen, maar dat de juiste randvoorwaarden moeten worden geschapen. Daar rekent de organisatie een dekkende laadinfrastructuur in de gehele EU onder.
(Bron: Automobilwoche)