Wat zegt u – heeft Nederland geen auto-industriële betekenis? Wis en waarachtig wel! En die gaat verder dan de oorsprong van Spyker en DAF of de recente redding van NedCar. Onze toeleveringsindustrie mag qua omvang niet zo groot zijn als die van onze oosterburen, inhoudelijk groeit het belang ervan sterk. De 300 toeleveranciers met gezamenlijk 30.000 medewerkers genereerden in 2015 een omzet van 9,2 miljard euro. Dat is meer dan de omzet van DAF en NedCar samen.
Waren we jaren geleden trots op de – door wijlen prins Bernhard gearrangeerde – unieke relatie van schokdemperproducent Koni met de sport- en racewagenbouwer Enzo Ferrari, vandaag de dag loopt ons land op méér gebieden voorop. Bijvoorbeeld met traditionele hardware – carrosseriedelen van Polynorm, daksystemen van Inalfa en complete uitlaatsystemen van Bosal. Op kleinere schaal staan Nederlandse restauratiebedrijven hoog aangeschreven, want die veroveren dankzij hun vakmanschap en technische creativiteit regelmatig ereplaatsen op de internationale concours d’élégances.
Nederlandse innovatiekracht weegt op dit speelveld steeds zwaarder. De naam TomTom ligt niet alleen op de lippen van iedere automobilist, ook grote autofabrikanten waarderen de navigatiesystemen uit de keuken van Harold Goddijn. Minder bekend bij ons consumenten is NXP, dat zich heeft ontwikkeld tot ‘s werelds meest toonaangevende producent van chips en sensoren voor zowat elke functie in een auto. En ik verzeker u dat in Helmond op de Automotive Campus en op de TU’s van Eindhoven en Delft nog véél meer geavanceerde autotechniek in ontwikkeling is.
De KNAC laat zich hierbij niet onbetuigd. Onze club is via de KNAC Services B.V. in een door de EU gesubsidieerd innovatieprogramma gestapt voor de ontwikkeling van schone en toekomstbestendige mobiliteitsconcepten. Daartoe werken we als één van de dertien deelnemende instellingen nauw samen voor de realisatie van twee projecten: een aanvullende brandstofcel/waterstoftechnologie voor een bestaande elektrische auto en onderzoek naar technisch verbeterde en efficiëntere toepassing van staalconstructies voor restauratiedoeleinden. Dat laatste samen met de afdeling Dutch Car Restorers van brancheorganisatie FOCWA.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat wij als Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club niet alleen kritisch staan tegenover overheids- maatregelen die de mobiliteit beperken, maar zelf ook een bijdrage willen leveren aan toekomstige duurzame mobiliteit.
Ray Uiterwaal
Voorzitter