De gemeente Amsterdam wil auto’s zoveel mogelijk uit de binnenstad verbannen. Het nieuwe stadsbestuur heeft onder de noemer Agenda Amsterdam Autoluw plannen bekendgemaakt die daarnaar streven. Parkeren wordt 50 procent duurder – van 5 euro per uur naar 7,50 euro – en tot 2025 moeten er maximaal 10.000 parkeerplaatsen uit de stad verdwijnen.
De stad Amsterdam wil ook de milieuzones strenger maken en voor meer voertuigcategorieën laten gelden. Een volledig autovrije grachtengordel zou een manier zijn om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Daarnaast moeten de maximumsnelheden in en om Amsterdam omlaag.
Kritiek van de KNAC
De KNAC trekt bij monde van Peter Staal fel van leer tegen de plannen van de hoofdstad en vreest dat het nieuwe Amsterdamse college zich afsluit van de realiteit. “We staan met de komst van elektrische auto’s aan de vooravond van een revolutie.” Staal vraagt zich af waar “al die stille, milieuvriendelijke auto’s moeten staan als de stad duizenden parkeerplaatsen opheft”. De KNAC maakt zich bovendien zorgen om de vrijheid van mensen om te kiezen voor automobiliteit.
De KNAC staat niet alleen in de kritiek op de plannen. Detailhandel Nederland vindt het Amsterdamse voornemen om de parkeertarieven te verhogen ook “een onverstandige maatregel”. De parkeertarieven moeten dienen om de parkeerdruk te regelen en niet als melkkoe,” zegt directeur Dolf Kloosterziel. “Het college houdt geen rekening met de verduurzaming van de auto. De elektrische auto heeft de toekomst en is straks niet meer welkom in het centrum van Amsterdam.”