Veel van onze leden stallen hun hobbyauto voor langere tijd in een garage of schuur, al dan niet bij de eigen woning. Het kenteken wordt geschorst en vervolgens krijgt de verzekeraar het verzoek de polis te schorsen. Dat scheelt immers in de kosten. U dient zich echter wel te beseffen dat zo’n schorsing na een jaar automatisch afloopt en dat de auto dan weer per dezelfde datum verzekerd moet zijn. Vergeet u dit, dan weet de overheid u verrassend snel te vinden met een boete van 400 euro.
Maar waar ik het eigenlijk even over wil hebben is dat veel mensen bij een langdurige stalling niet alleen het W.A.-deel, maar ook het cascodeel schorsen. Dit meestal vanwege (verkeerde) zuinigheid of omdat men denkt dat een eventuele schade aan de gestalde auto wel op de inboedel- of opstalverzekering kan worden geclaimd. Helaas… voertuigen zijn in de regel uitgesloten van dekking op dit soort polissen.
Ander punt. Met enige regelmaat komt het voor dat mensen een eigen auto bij hun tweede huis in het buitenland willen hebben. Lekker makkelijk en het op en neer rei- zen gebeurt dan bijvoorbeeld per vliegtuig. Vaak gaat het in zo’n geval om een auto op Nederlands kenteken. Conform de 5e richtlijn WAM is het al enige tijd niet toegestaan om gebruik buiten Nederland (binnen de EU) uit te sluiten in de polisvoorwaarden voor wat betreft de W.A.-dekking. Het cascodeel mag dus wel worden uitgesloten! Maar het staat een verzekeraar vrij om dergelijke risico’s bij de aanvraag of een mutatie van de verzekering niet te accepteren – en dat wordt ook vaak gedaan. Licht de verzekeraar desondanks altijd in over het feit dat de auto langdurig (meestal langer dan zes maanden) in het buitenland staat. Vaak wordt dit door de verzekerde uit onwetendheid vergeten, maar doe het wel, want zo voorkomt u in geval van schade grote problemen. Deze eis staat namelijk in de polisvoorwaarden beschreven. Dan de auto dus maar in het buitenland verzekeren? Dat is ook niet zonder risico’s, omdat het doorgaans een Nederlands gekentekende auto betreft. En die zijn daar moeilijk te verzekeren (anders- om geldt hetzelfde). Derde mogelijkheid is om een buitenlands gekentekende auto bij uw tweede huis te parkeren. Alleen… u bent Nederlands ingezetene. In een aantal landen wordt dat niet als een heel groot probleem gezien, elders weer wel.
Herkent u de hiervoor beschreven situaties? Meldt dit in elk geval bij uw verzekeraar. Dat is beter dan achteraf bij een claim gesteggel krijgen. Want bij een schade in het buitenland moet de schade aan de auto een keer worden getaxeerd. En als dan blijkt dat de eigenaar de auto niet naar Nederland wil halen omdat die permanent in het buitenland staat zonder dat de verzekeraar dat wist, heb je de poppen aan het dansen.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen