De BPM-inkomsten uit nieuw verkochte auto’s stijgen dit jaar weer sterk.Over de eerste acht maanden inde de overheid ruim 1,64 miljard euro aan BPM, 287 miljoen meer dan in dezelfde periode in 2017. Dat is een stijging van 21 procent zo becijfert VWE Automotive.
Het totaalbedrag dat de overheid aan BPM int stijgt al jaren. In de eerste acht maanden van 2015 was het 937 miljoen euro (3.503 euro gemiddeld per auto), in dezelfde periode in 2016 1.033 miljoen (4.103 euro per auto), in 2017 1.354 miljoen euro (4.696 euro per auto) en over 2018 tot eind augustus 1.642 miljoen euro (4.914 euro gemiddeld per auto). De stijging is deels te verklaren uit het geleidelijk verminderen van de zakelijke fiscale stimulering van zeer zuinige auto’s, waardoor er minder zuinige auto’s werden verkocht. De BPM is immers gebaseerd op de CO2-uitstoot. Ook het aantal verkochte auto’s steeg de afgelopen acht maanden, waardoor de inkomsten van de overheid stegen.
Daarnaast verhoogde de overheid het BPM-bedrag per gram CO2-uitstoot in de voorbije jaren, terwijl de gemiddelde uitstoot per auto juist daalde. Per 1 september van dit jaar zullen de BPM-inkomsten van de overheid nog verder omhooggaan, omdat de nieuwe WLTP-meetmethode voor vrijwel alle auto’s een hogere CO2-uitstoot oplevert en dus een hogere BPM. In 2016 beloofde toenmalig staatssecretaris Wiebes nog dat de overschakeling van de NEDC-meetmethode naar WLTP ‘budgetneutraal’ zou plaatsvinden, maar daar komt dus niet van terecht.