De invoering van rekeningrijden is onvermijdelijk, zo meent de RAI, de belangenvereniging van de autoimporteuts. Het is volgens de RAI de enige mogelijkheid om de klimaatdoelen van 2030 te halen. Het huidige kabinet ziet niets in rekeningrijden, maar een volgend kabinet heeft geen keus, zo denkt de RAI.
Rekeningrijden, het betalen per gereden kilometer, is al jaren een punt van heftige discussies in politiek Den Haag. Voor dit kabinet is het een no-go, maar volgens de RAI ontkomen we er dus niet aan, zo bericht RTL Z. Tot nu toe werd rekeningrijden vooral gezien als een manier om files te beperken. Maar volgens de RAI zijn er inmiddels twee argumenten bij gekomen. Eén ervan is het halen van de klimaatsdoelen. Maar de RAI noemt ook het streven van het kabinet naar een forse toename van elektrische auto’s als argument. Elektrische auto’s leveren de schatkist veel minder op – geen BPM en een accijns op de brandstof – en dat gat zou de overheid kunnen vullen met rekeningrijden. Bovendien zou het een manier zijn om elektrisch rijden te stimuleren door elektrische kilometers minder te belasten, dan kilometers meteen fossiele brandstof.
“Iedereen die blijft vasthouden aan het huidige belastingsysteem om de CO2-doelstellingen te halen en de eenzijdige focus op meer asfalt tegen de files, staat met de rug naar de toekomst. Het is nu de tijd om door te pakken en lef te tonen”, aldus Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. Als rekeningrijden wordt ingevoerd, betalen we niet langer voor het hebben van een auto, maar voor het gebruik ervan. De nu bestaande aanschafbelasting en wegenbelasting zouden komen te vervallen. De RAI denkt dat invoering van een vorm van rekeningrijden in 2026 geregeld kan zijn.
De KNAC is van mening dat extra kosten voor de automobilist onwenselijjk zijn en dat rekeningrijden de files niet zal oplossen vanwege het gebrek aan alternatieven.