Het is opvallend hoeveel vragen we op ons secretariaat in Den Haag binnenkrijgen over (de gevolgen van) de Brexit. Hoe dit bij de im- en export van auto’s gaat uitwer- ken voor klassiekereigenaren leest u elders in deze uitgave, vandaar dat ik mij hier beperk tot de meer dagelijkse gevolgen.
Allereerst: de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU (Brexit) heeft geen gevolgen voor toeristen. Een geldig paspoort en/of een identiteitskaart zijn voldoende en er is (nog?) geen visum nodig. Aan het reizen per ferry en vliegtuig verandert ook niets, omdat het VK geen Schengenland is en daarom ook al vóór de Brexit grenscontroles kende. Voor wat betreft de voertuigdocumenten is er evenmin reden tot paniek: het Nederlandse kentekenbewijs wordt erkend. Er is geen NL-sticker vereist als op de kentekenplaat een NL-code staat. Maar staat het voertuig niet op eigen naam (leasewagens!), laat dan door de eigenaar een machtiging opstellen en ondertekenen, bij voorkeur in meerdere talen.
Dan de eisen die het VK stelt. Allereerst moeten natuurlijk zowel het voertuig als de eventuele aanhanger of caravan verzekerd zijn. Als u met de auto en gekoppelde caravan/aanhangwagen rijdt is de caravan/aanhangwagen WA-meeverzekerd. Gaat het om een caravan of aanhanger met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg, dan heeft die een eigen kenteken en groene kaart. En dus moet die ook apart verzekerd zijn. Overigens is een groene kaart niet verplicht in het VK, maar wel handig. U dient te kunnen aantonen dat het voertuig en caravan/ aanhangwagen verzekerd zijn.
Ook ten aanzien van het rijbewijs verandert er niets, dat is gewoon geldig, ook bij het huren van een voertuig. Een internationaal rijbewijs is dus onnodig. Verhuurbedrijven kunnen echter specifieke eisen stellen, zoals een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat het rijbewijs in bezit moet zijn. Vraag van tevoren naar de voorwaarden.
De pechhulp dan? Daar heeft de Brexit geen invloed op. De KNAC Breakdownservice blijft samenwerken met de zusterclubs in het VK, alleen kan het toezenden van onderdelen bij de douane vertraging oplopen. Verder is van belang dat een vervangende auto de VK toch al niet mocht verlaten van de verhuurmaatschappij, dat blijft ook na de Brexit zo.
Tot slot toch nog even iets over het in- en uitvoeren van klassieke auto’s. Doordat onze klassiekers nu erkend worden door het Ministerie van OCW als historisch mobiel erfgoed, hebben wij het bij in- en uitvoer ineens niet meer over klassieke voertuigen maar over ‘cultuurgoederen’. En daaraan kunnen bij in- en uitvoer haken en ogen zitten. Gebeurt dit binnen de EU, dan is er niks aan de hand.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen