Als het aan het stadsbestuur van Amsterdam ligt, worden benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 geweerd uit de stad. Het gemeentebestuur wil de stad in stappen emissievrij maken, tot er in 2030 alleen nog maar emissieloos gereden kan worden. Amsterdam gaat daarmee in tegen de kabinetsplannen om landelijk eenheid te brengen in milieuzones. De KNAC en andere belangenverenigingen hebben met verbazing en soms verbijstering kennis genomen van de draconische plannen van het gemeentebestuur.
Het gemeentebestuur wil met het ‘Actieplan Schone Lucht’ de uitstoot aanpakken. “We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers” , zo verklaart verkeerswethouder Sharon Dijksma. “Vieze lucht is een sluipmoordenaar”, aldus Dijksma. “Gemiddeld leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht”, zo beweert de wethouder.
Het uitstootvrij maken van de stad zou in stappen moeten gebeuren. Vanaf volgend jaar mogen dieselauto’s van 15 jaar en ouder niet meer binnen de ring A10 komen. Vanaf 2022 geldt het verbod ook voor ov-bussen en touringcars binnen de kleine ring S100. In 2025 gaat het dan ook gelden voor brom- en snorfietsen in de bebouwde kom en binnen de ring A10 voor vrachtwagens en bestelauto’s , taxi’s, ov-bussen en touringcars, net als voor de pleziervaart en de GVB-veerboten. In 2030 moet de bebouwde kom helemaal uitstootvrij zijn en valt dus ook het doek voor personenauto’s en motoren. Eind mei wordt het Actieplan Schone Lucht in de gemeenteraad besproken. Bewoners en bedrijven kunnen in juni en juli via een digitaal platform meepraten. Na een inspraakronde worden de plannen definitief.
‘Bizar plan’
De autolobby is bij monde van de RAI Vereniging niet te spreken over de Amsterdamse plannen. “Een bizar plan, buiten alle realiteit en onhaalbaar”, zegt een woordvoerder. “Amsterdam haalt alles 20 jaar naar voren. De gemiddelde leeftijd van de auto is elf jaar dus heel veel burgers hebben een probleem. In 2030 zijn auto’s bij lange na niet allemaal emissieloos. De burger wordt gewoon de stad uitgejaagd.” De KNAC reageert met verbijstering op de plannen. “Na vele jaren ligt er eindelijk een voorstel om milieuzones te reguleren – de behandeling is binnenkort in de Tweede Kamer – en dan wordt dit onzalige plan gelanceerd. Wat gaat deze omvorming naar een soort openlucht museum de Amsterdamse burger in ‘s hemelsnaam kosten? En vooral: wáárom?”