In april zijn er opnieuw minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Er werden 33.149 nieuwe auto’s geregistreerd volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC, namelijk 2,1 procent minder dan vorig jaar. Na vier maanden staat de teller in 2019 op 148.751 en dat is 12,3 procent minder dan in dezelfde periode in 2018.
De daling van de autoverkopen zette vorige zomer al in, zo meldt de RAI Vereniging. Alleen de maand december was een uitzondering, veroorzaakt door de fiscale wijzigingen voor elektrische auto’s per 1 januari 2019. De daling van de verkopen wordt volgens RAI Vereniging veroorzaakt door de hogere autoprijzen die het gevolg zijn van de invoering van de nieuwe Europese testcyclus (WLTP) voor het meten van de CO2-uitstoot. Ondanks eerdere toezeggingen van het vorige kabinet dat deze invoering niet tot hogere belastingen zou leiden, is dat toch het geval gebleken. Compacte en middenklasse auto’s op benzine zijn gemiddelde 800 euro duurder geworden, diesels zelfs 2.000 euro. BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij dit kabinet op aan dat de belofte wordt ingelost en de BPM-tabel alsnog wordt aangepast. De consument mag niet de dupe worden van de nieuwe meetmethode.
Merken en modellen
Volkswagen was in april opnieuw het meestverkochte merk in Nederland met 3.616 auto’s en een marktaandeel van 10,9 procent. Peugeot staat op de tweede plaats met 2.406 auto’s (7,3 procent marktaandeel), verrassend gevolgd door BMW met 2.206 auto’s (6,7 procent) en de top vijf wordt volgemaakt door Ford (2.166 / 6,5 procent) en Renault (2.163 / 6,5 procent).
De Volkswagen Polo was het meest populaire model (1.083 exemplaren), gevolgd door de Ford Focus (1.038), Kia Niro (843), Peugeot 108 (724) en de Kia Picanto (721)