Wie bezwaar maakt tegen een boete voor het binnenrijden van een milieuzone, heeft vaak succes. Vanwege de gecompliceerde regels, zitten er relatief veel juridische haken en ogen aan. Bij een kwart van de bezwaarmakers wordt de boete meteen vernietigd, zo blijkt uit cijfers die De Telegraaf heeft opgevraagd bij het Openbaar Ministerie.
Van de boetes die daarna nog werden aangevochten bij de kantonrechter, werd 15 procent alsnog ongedaan gemaakt. De boete voor het ongeoorloofd binnenrijden van een milieuzone bedraagt tussen de 90 en 95 euro voor een personenauto. Voor een vrachtwagen is dat 230 euro. Sinds in 2015 de eerste milieuzone werd ingevoerd, is voor elf miljoen euro aan boetes geïnd. Iets meer dan 11.000 automobilisten maakten bezwaar tegen de boete. Met name bezwaarmakers tegen de milieuzone in Rotterdam waren succesvol, omdat de regels daar met terugwerkende kracht werden veranderd. Het besluit om geen oude benzineauto’s meer toe te laten werd bijvoorbeeld door de rechter vernietigd, waardoor alle bezwaarmakers met een benzineauto gelijk kregen. Geldtransporteurs kregen met terugwerkende kracht een ontheffing en hun boetes werden dus ook verscheurd.