Er is deze week ophef ontstaan over de prijsverhoging die Ionity, een mobiliteitsservice voor het opladen van elektrische auto’s, doorvoerde voor de snelladers. In de opstartfase van Ionity was er voor gastgebruikers zonder abonnement een vast tarief per laadbeurt van 8 euro. Dat wordt per 31 januari 79 eurocent per kWh.
Dat is inderdaad een forse prijsverhoging, maar het blijkt een storm in een glas water. De prijsverhoging is alleen van toepassing voor eigenaren van elektrische auto’s die geen oplaadabonnement hebben en dat zijn er vermoedelijk heel erg weinig. De meeste kopers van een elektrische auto’s sluiten bij het merk of bij een mobiliteitsleverancier een contract af voor de stroom. Zo kun je bijvoorbeeld bij Maingau Einfach Strom Laden een contract afsluiten waardoor je bij alle snellaadpalen van Ionity, Fastned en Allego maar 35 eurocent per kWh betaalt. Ionity is overigens een consortium opgericht door BMW, Daimler, Ford en Volkswagen AG om een dekkend netwerk van snellaadpalen in Europa aan te leggen. Ze zullen de berijders van hun eigen merken zeker een pakket aanbieden om goedkop te kunnen snelladen. In de praktijk zullen trouwens de meeste gebruikers van een elektrische auto weinig gebruik maken een snellaadpaal. Die is alleen nodig als er per dag veel kilometers moeten worden afgelegd.