Oké, het is geen wereldschokkend feit, maar een pechhulpabonnement is formeel een verzekering. U betaalt premie, krijgt een polis en/of pasje en in ruil daarvoor krijgt u hulp bij mechanische pech. Ook gaat het om een (al dan niet aanvullende) ‘dekking voor onzekere gebeurtenissen’. En dit alles maakt het een verzekering. Prima toch?
Op zich wel. Maar er is iets vreemds aan de hand. Want slechts een deel van de verzekeraars laat een claim voor pechhulp registreren in het Centraal Informatie Systeem (CIS), terwijl dat bij andere claims altijd wel het geval is. Het CIS is immers bedoeld om het schadeverleden van nieuwe klanten te kunnen beoordelen.
Een deel van de verzekeraars ziet hier bij pechhulp echter vanaf. Hieronder ook Reis- en Rechtshulp NV, de partij achter de pechhulp van de KNAC. Probleem is namelijk dat een geregistreerde melding bij het CIS géén duidelijkheid verschaft over het soort claim. Het kan gaan om schades in de vorm van drie aanrijdingen of door drie lekke banden. Dat maakt nogal een verschil. Collega’s als SOS Pechhulp International (National Academic, Promovendum) en Allianz melden hun pechclaims wel aan bij het CIS. Daar is niets verkeerds aan, het is consequent en je krijgt daarmee als verzekeraar goed zicht op de heavy users, automobilisten die het onderhoud van hun auto voor het gemak overlaten aan de pechhulpaanbieder, want die is, eh, ‘gratis’.
Goed, het wel of niet aanmelden van pechhulpclaims bij het CIS heeft dus voors en tegens. Het is aan de verzekeraar om die afweging bij het accepteren van nieuwe klanten te maken. Maar het kán voor u als consument gevolgen hebben. Want als u uw auto verzekerd hebt bij een verzekeraar die drie pechclaims op uw naam heeft laten registreren en u stapt over naar een andere verzekeraar waarbij u de pechclaims vergeet te melden, dan loopt u het risico dat uw aanvraag door de nieuwe verzekeraar wordt afgewezen in verband met een te hoog schadeverloop of omdat u deze pechhulpschades niet heeft gemeld (verzwegen). Er moet volgens ons dus onderscheid komen in de registratie van pechhulpclaims en andere autoschadeclaims. De huidige onduidelijkheid kan immers vervelende gevolgen hebben.
Want stel dat uw aanvraag voor een autoverzekering bij een nieuwe verzekeraar is afgewezen vanwege pechclaims, dan moét u deze afwijzing bij een nieuwe verzekeraar opgeven. Daar wordt altijd naar gevraagd: is u ooit een verzekering geweigerd, of is er bij u ooit een verzekering door de verzekeraar opgezegd? En als u dan ‘ja’ invult wordt de kans op een afwijzing groter. En zo kunt u onbedoeld, zelfs onterecht, in de problemen komen.
Wij merken dat veel leden dit niet weten en zodoende ook makkelijk voorbijgaan aan de slotvragen en de eerste de beste internet- verzekering nemen. Wij nemen als KNAC zulke valkuilen echter met u door.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen