Bij een brand in een tunnel of een parkeerkelder is een elektrische auto niet gevaarlijker dan een benzine- of dieselauto. Tot deze conclusie komen de onderzoekers van de Eidgenössischen Materialprüfungs- und Forschungsanstalt (EMPA), die in opdracht van de Zwitserse overheid het brandgevaar van elektrische auto’s onderzochten.
De Zwitserse onderzoekers hebben samen met tunnelveiligheidsexpert Lars Derek accucellen van elektrische auto’s in brand gestoken in een proefopstelling om de warmteontwikkeling, het ontstaan van gevaarlijke gassen en de chemische resten in bluswater te analyseren. De conclusie luidt dat elektrische auto’s qua warmteontwikkeling niet gevaarlijker zijn dan exemplaren met verbrandingsmotor. De schadelijke stoffen die vrijkomen bij een autobrand zijn bij alledrie aandrijfvormen gevaarlijk en soms dodelijk. In alle gevallen geldt dat je de ruimte van de brand zo snel mogelijk moet verlaten, ook al is dat door de warmte en de rookontwikkeling in een panieksituatie bijzonder moeilijk.
Het grootste probleem vormt het bluswater na de brand. Daarin worden 70 keer zoveel schadelijke stoffen gemeten als toegestaan in industrieel afvalwater in Zwitserland.