Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden in de EU vanaf 2022 verschillende rijassistentiesystemen verplicht in nieuwe auto’s. Daaronder een rijstrookassistent, een zwarte doos en een snelheidsassistent. We zetten de nieuwe systemen allemaal op een rij.
De nieuwe rijassistentiesystemen worden verplicht vanaf 6 juli 2022 voor alle nieuwe auto’s die vanaf die datum een typegoedkeuring (homologatie) krijgen. Auto’s die eerder een typegoedkeuring kregen, mogen nog wel twee jaar zonder de nieuwe verplichte assistentiesystemen worden verkocht, maar vanaf 7 juli 2024 moeten ook de nieuwe auto’s met een typegoedkeuring vóór 6 juli 2022 deze systemen standaard aan boord hebben. Assistentiesystemen als ABS, ESP (elektronische stabilisatieregeling) en een bandenspanningscontrolesysteem, zijn al eerder verplicht gesteld door de EU.
Intelligente snelheidsassistent
Een opmerkelijk assistentiesysteem dat verplicht wordt is de intelligente snelheidsassistent. Daarbij wordt in het instrumentenpaneel getoond wanneer een bestuurder de toegestane maximumsnelheid overtreedt. Een fabrikant kan er ook voor kiezen om in plaats van die aanduiding in de cockpit de bestuurder te waarschuwen via een trilling in het gaspedaal. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld bij de start van een rit, maar de bestuurder kan het wel uitschakelen. De gegevens over de toegestane maximumsnelheid komen van een camera die verkeersborden kan herkennen en/of gegevens van het navigatiesysteem.
Zwarte doos
Vliegtuigen hebben al vele jaren een zwarte doos aan boord om bij een ongeluk te kunnen uitzoeken wat er mis ging. In auto’s wordt dat nu ook verplicht. De zwarte doos slaat gegevens op van vlak voor, tijdens en na het ongeluk. Die gegevens zijn de snelheid van de auto, remmomenten, de positie en een eventuele kanteling van de auto, evenals de toestand en de activering van veiligheidssystemen. Daarnaast worden gegevens van de automatische alarmering en de actieve assistentiesystemen opgeslagen. De opslag van deze gegevens mag alleen anoniem gebeuren, en de gegevens kunnen aan de lokale autoriteiten ter beschikking worden gesteld om de oorzaak van een ongeval te achterhalen. De gegevens over de bestuurder en de laatste vier cijfers van het chassisnummer mogen niet worden opgeslagen. De zwarte doos kan niet uitgeschakeld worden.
Noodremassistent
De noodremassistent herkent zelfstandig gevaarlijke situaties en remt de auto dan af om een aanrijding te verhinderen of de gevolgen te beperken, ook als de bestuurder niet meer kan reageren. Het systeem gebruikt daarvoor radar, lidar en camerabeelden. Als het systeem door weersomstandigheden niet betrouwbaar kan werken, schakelt het zichzelf uit. De bestuurder kan het ook handmatig uitschakelen. In eerste instantie zal het systeem bewegende voertuigen en hindernissen op de rijbaan moeten herkennen, later moet het systeem ook op fietsers en voetgangers reageren.
Rijstrookassistent
De rijstrookassistent is al bijna gemeengoed op nieuwe auto’s. Maar vanaf 2022 moet het systeem ook automatisch ingrijpen als de auto zijn rijstrook verlaat. De auto moet dan terugsturen om te voorkomen dat de auto van de weg raakt of op de rijstrook voor de tegenligger terecht komt. Ook dit systeem zal zichzelf uitschakelen als de omstandigheden een betrouwbare werking onmogelijk maken. De bestuurder krijgt dan een waarschuwing, maar kan het ook bewust uitschakelen.
Noodremlicht
Het noodremlicht, ook wel adaptief remlicht genoemd, is een snel knipperende functie van het gewone remlicht als de auto zeer sterk wordt afgeremd. Het werkt alleen boven de 50 kilometer per uur en als de auto sneller afremt dan 6 meter per seconde. Het werkt ook als het ABS van de auto in actie komt. Is de auto tot stilstand gekomen, dan zullen ook de alarmlichten moeten gaan branden.
Inbouwmogelijkheid alcoholslot
Vanaf 2022 moeten nieuw gehomologeerde auto’s ook een standaardaansluiting aan boord hebben voor toepassing van een alcoholslot. Het alcoholslot is zelf nog niet verplicht.
Vermoeidheidswaarschuwing
De EU wil ook een vermoeidheidswaarschuwing aan boord van elke nieuwe auto zien vanaf 2022. Deze systemen zijn ook al in sommige auto’s te vinden. Ze bestaan meestal uit een kleine camera die het aantal knipperbewegingen van de ogen van de bestuurder registreert en/of stuurbewegingen.
Achteruitrijassistent
Veel auto’s hebben al parkeersensoren. Vanaf 2022 zal een achteruitrijassistent verplicht worden. Zo’n systeem herkent voetgangers of hindernissen achter de auto via sensoren of een camera, en moet de bestuurder waarschuwen zodra hij achteruit wil rijden.
Waarschuwing voor veiligheidsgordels
Al sinds 1 september 2019 is een waarschuwingssysteem voor het niet dragen van de veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht voor auto’s die na die datum een typegoedkeuring hebben gekregen. Vanaf 1 september 2021 is zo’n waarschuwing verplicht voor alle nieuwe auto’s.