Een onderzoeksteam van het Fraunhofer Instituut in Dresden heeft een pasta ontwikkeld waarin waterstof kan worden opgeslagen en die makkelijk in een brandstofcel kan worden gebruikt. Binnenkort wordt een proeffabriek voor deze ‘Powerpaste’ gebouwd, zo meldt Auto, Motor & Sport.
De onderzoekers van het Fraunhofer Instituut zochten een oplossing voor het opslaan van waterstof, dat nu alleen onder zeer hoge druk in tanks of vloeibaar bij zeer lage temperaturen kan worden vervoerd. Daardoor is het niet geschikt voor kleinere voertuigen en tweewielers.
De onderzoekers in Dresden zijn erin geslaagd om waterstof op kamertemperatuur en onder normale atmosferische omstandigheden chemisch op te slaan in een soort pasta, die in een brandstofcel weer makkelijk kan vrijkomen. De pasta ontstaat door bij een temperatuur van 350 graden Celsius onder een druk van vijf tot zes bar magnesiumhydride om te vormen. Door er ester en metaalzout aan toe te voegen wordt het een pasta die bij kamertemperatuur kan worden opgeslagen.
Om het in een kleine brandstofcel te gebruiken kan de Powerpaste in een soort spuit (vergelijkbaar met een kitspuit) worden gestopt en dan als brandstoftank fungeren. Door het te mengen met zuiver water komt dan de waterstof vrij voor de brandstofcel. De helft van de waterstof komt daarbij uit het water, waardoor de energiedichtheid van de Powerpaste zeer hoog is. Hoger dan bij een hogedruktank met 700 bar en ongeveer het tienvoudige van een accu. De pasta is bovendien zeer stabiel en wordt pas instabiel bij temperaturen boven de 250 graden Celsius.
De onderzoekers zien voor de Powerpaste toepassingen in drones, kleine voertuigen zoals tweewielers en de stroomvoorziening van campers. Momenteel wordt een kleine productie opgezet als praktijktest. Daar zou vanaf eind 2021 tot vier ton aan Powerpaste per jaar kunnen worden geproduceerd.