Kwalitatief goede verzorgingsplaatsen langs Nederlandse snelwegen zijn dun gezaaid. Zwerfvuil, aso-gedrag, gevaarlijke situaties voor voetgangers en een slecht overzicht in het donker zijn eerder regel dan uitzondering, zo concludeert De Kampioen.
Bij een test van dit magazine van de ANWB haalden 22 van de 38 verzorgingsplaatsen minder dan een zes. Van de verzorgingsplaatsen kregen er 14 een onvoldoende (lager dan 5,4) en slechts 3 van de 38 een 7 of hoger. Het eindoordeel 8 ofwel ‘goed’ werd, zelfs afgerond naar boven, nergens gehaald.
Vieze toiletten
De toiletten waren vooral in de Randstad – waar de meeste stations vaak worden bezocht – geregeld zo vies dat de testers het liefst rechtsomkeert wilden maken. Tip: bij veel grote stations zijn de toiletten van de aanpalende restaurants (Hajé, La Place, zelfs McDonald’s) veelal én gratis én stukken schoner dan die in het tankstation.
Voor dit onderzoek beoordeelde De Kampioen 38 verzorgingsplaatsen met minimaal een tankstation en horeca. Veel verzorgingsplaatsen zijn uitgestrekt (o.a. De Somp A50, Varakker/Overbroek A15), maar met die ruimte wordt weinig tot niks gedaan. Wat dat betreft is het betrekkelijk nieuwe fenomeen ‘food court’ een redelijke aanwinst, zolang je maar niet op calorieën hoeft te letten. Voor zo’n food court moet je vaak een afslag nemen richting een soort pleintje, vaak met wat groen en omringd door meerdere (fastfood-)restaurants en een onbemand tankstation. Je kunt hier zeker besparen op brandstof, maar zodra je wat gaat drinken of eten verdampt die winst meteen weer.
De beste is Food Court Harderwijk (A28) met een La Place, carpoolplaats, schoon zit- en speelgras, een speeltuintje én een gratis uitzichttoren. Een zeldzaamheid in Nederland: een stop met een attractie.
De grote Nederlandse verzorgingsplaatsen ‘mankeren’ altijd wel iets. De Lepelaar en Aalscholver (beide A6) zijn zonder meer idyllisch, maar belangrijke veiligheidsmaatregelen zoals zebra- en voetpaden ontbreken. Hackelaar (A1, Muiden) is gerenoveerd en veilig, overwegend schoon, overzichtelijk en heeft een aardig horeca- en shopaanbod, maar… zonder geld te besteden heb je hier bijna niks te zoeken. In theorie zou de De Ruygenhoek Oost of West (A4, Hoofddorp) moeten winnen – deze door een brugrestaurant verbonden verzorgingsstations hebben de meeste eetgelegenheden en winkels van alle stopplaatsen, maar de chaotische routing, het zwerfvuil, de troosteloze ‘speeltuinen’ en het lage aantal toiletten voor een station van deze omvang maken ook dit zeker geen testwinnaar.
Slechtste verzorgingsplaatsen
De verliezers zijn Vrijenban (A13, richting Rotterdam) dat smerige tanktoiletten heeft, onnodige obstakels, weinig parkeerplaatsen en torenhoge brandstofprijzen. Hier is doorrijden de beste optie. De Kroon bij Nieuwegein (A27) doet het nóg slechter in de test. Het gras stond (deels) zo hoog dat je je er ‘s avonds amper veilig kunt voelen. Afgebladderde verf en haaientanden, terwijl de inrit naar een aftandse Burger King wordt beschermd door een 2,2 meter brede betonsluis (met grote kans op schade voor met name SUV’s). Volkomen nutteloos, want aan het eind van de parkeerplaats rijden vrachtwagens achteruit terug en bezetten alsnog ‘onze’ plaatsen.
De Lucht-Oost (A59) grossiert vooral in gevaarlijke situaties (o.a. slecht zicht, parkerende auto’s aan begin vluchtstrook) dat het de testers van De Kampioen niks zou verbazen dat een deel van dit station te koop staat. Verzorgingsplaats Meiberg (A2) heeft de pech dat het La Place-restaurant hier gesloten is. Ook verder ademt deze stopplaats vooral achterstallig onderhoud; tot rust komen is er hier niet bij. Pluspuntje: een voetgangerstunnel voert je naar La Place aan de overzijde.
Hekkensluiter Sandelingen-West (A16) is de plek met de slechtste score, aan weerszijden met een viaduct tussen tankstation en Mac. Een parkeerplaats als een doolhof, slecht geplaatste obstakels, een unheimisch, oneven pad tussen de Mac en het tanken, geen greintje groen, een zee aan zwerfvuil: een terechte testverliezer.