De invoering van een snelheidslimiet in Duitsland heeft nauwelijks effect op de CO2-uitstoot of de verkeersveiligheid. Uit onderzoek van het economisch instituut in Keulen is gebleken dat overdag slechts twee procent van de automobilisten sneller rijdt dan 160 kilometer per uur op een Autobahn waar dat is toegestaan. Meer dan driekwart van de automobilisten rijdt minder snel dan 130 kilometer per uur.
De strijd tussen voor- en tegenstanders van een snelheidslimiet in Duitsland, die vanwege de naderende verkiezingen weer is opgelaaid, is daarmee vooral symbolisch. Het onderzoek van het economisch instituut in Keulen analyseerde vier maanden lang de gegevens van telstations langs snelwegen op trajecten zonder snelheidsbeperking in Noordrijn-Westfalen.
Ongeveer 1,2 miljard ritten werden geregistreerd op 1.762 rijstroken. En daaruit bleek dat ongeveer 77 procent van de bestuurders langzamer rijdt dan 130 kilometer per uur op trajecten zonder snelheidsbeperking. Iets minder dan twee procent reed sneller dan 160 kilometer per uur. Tussen 15.00 en 18.00 uur was de verkeersdrukte het hoogst en dan reed slechts een procent van de bestuurders sneller dan 160 kilometer per uur waar. Daarna stijgt het percentage licht en tussen 22.00 uur en 04.00 uur rijdt 1 op de 25 auto’s sneller dan 160 kilometer per uur.
De invoering van een snelheidslimiet zou dus enerzijds een zeer gering aantal automobilisten treffen. Maar anderzijds zou het effect op de CO2-uitstoot en de verkeersveiligheid dus ook net zo gering zijn. Waarmee de strijd na een halve eeuw discussie over de snelheidslimiet dus nog onbeslist is. Ook onder de Duitse bevolking gaat het gelijk op. Uit een recente enquete zou blijken dat 52 procent voor een snelheidslimiet is, . Geen doorslaggevende meerderheid.