Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s, heeft nog steeds grote problemen met de productiekwaliteit van de auto’s. Uit onderzoeken van het Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports, blijkt dat Tesla de op één na slechtste score heeft, zo meldt Auto Motor & Sport.
Consumer Reports test auto’s en doet onderzoek onder automobilisten naar hun ervaringen met hun auto. Dat levert jaarlijks gegevens over zo’n 300.000 nieuwe en gebruikte auto’s op en een ranglijst van alle merken. Lexus staat dit keer bovenaan de lijst, gevolgd door Mazda en Toyota. Vorig jaar stond Mazda bovenaan, gevolgd door Toyota en Lexus. In de top tien staan slechts twee merken die niet van Japanse origine zijn, Buick op de vijfde plaats en Mini op plek tien.
Helemaal onderaan de ranglijst bungelt net als vorig jaar Lincoln, het luxemerk van Ford. Maar op de voorlaatste plaats treffen we wederom Tesla aan, het door aandeelhouders meest gewaardeerde automerk. Blijkbaar heeft Tesla de problemen bij de productie nog altijd niet onder controle. Vooral het nieuwste model, de Model Y, blijkt een zorgenkindje. De carrosserie geeft de meeste problemen: beschadigingen aan de lak en scheef ingebouwde deuren en achterkleppen.
Dezelfde klachten komen ook nog veel voor bij de duurdere Model S en Model X, die bovendien nog altijd last heeft van problemen met de elektronica en de klimaatregeling. De Model 3 is van alle Tesla-modellen het minst problematisch, al komt dit model ook niet verder dan het gemiddelde van alle geteste auto’s. Aan de onderkant van de ranglijst zien we behalve Lincoln en Tesla onder meer Jeep, Genesis (het luxemerk van Hyundai) en Volkswagen.