Zo’n 40 procent van de nieuw verkochte auto’s in de EU in 2021, waren voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn. Het gaat dan om hybride, plug-in hybride en elektrische auto’s. Dat heeft de ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie, meegedeeld.
Het aandeel van pure verbrandingsmotoren is daarmee gedaald naar 60 procent, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat ook mild-hybride aandrijflijnen, met een zeer bescheiden elektrisch aandeel, worden meegeteld als hybride auto’s. Bij een mild-hybride aandrijflijn levert een startergenerator van circa 15 pk tijdens het accelereren energie terug aan de aandrijflijn, die tijdens het afremmen via datzelfde systeem in een 48 volt-accu zijn opgeslagen. Volledig elektrisch rijden kan een mild-hybride doorgaans niet en de verbruikswinst is meestal slechts enkele procenten.
Diesel ingehaald
In het laatste kwartaal van 2021 registreerde de ACEA een versterkte daling van het aandeel van conventionele aandrijfsystemen in de verkopen. Volledig elektrische auto’s kenden daarentegen een groeiende populariteit in het laatste kwartaal en registreerden de sterkste groei onder de alternatieve aandrijfsystemen. In totaal werden 24,9 procent meer volledig elektrische voertuigen nieuw geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt overeen met een stijging van bijna 310.000 voertuigen – waarvan ongeveer twee derde in Duitsland, Frankrijk en Italië werd verkocht.
In het laatste kwartaal vlakte de groei in het aandeel van hybride voertuigen juist af. Voor het gehele jaar bedroeg de stijging echter meer dan 60 procent, aldus de gegevens. Met een totaal van meer dan 1,9 miljoen nieuwe registraties hebben hybride voertuigen vorig jaar voor het eerst de diesel ingehaald.