Oorlog Oekraïne treft auto-industrie zwaar
7 maart 2022
KNAC Cars & Coffee in Datsun Nissan Museum in Daarle
De oorlog in Oekraïne heeft verstrekkende gevolgen voor de auto-industrie in Europa. Verschillende merken hebben fabrieken stil moeten leggen en voor veel merken dreigt omzetverlies omdat ze de Russische markt de rug toe keren of er niet meer mogen of willen leveren.
Een van de getroffen fabrikanten is BMW, dat de productie in Dingolfing en München volledig stillegt vanwege het gebrek van onderdelen en ook bij Mini in Oxford staan de lopende band stil. Het specifieke probleem is hier het gebrek aan kabelbomen, want die worden door toeleverancier Leoni in een fabriek in het westen aan Oekraïne gemaakt. Ook bij Volkswagen is de productie op verschillende plaatsen gestaakt, omdat ook bij dat concern onderdelen uit Oekraïne moeten komen.
Een tweede facet van de brutale invasie van Rusland tegen Oekraïne zijn de gevolgen van de sancties en de reacties in de wereld op de Russische agressie. De export van auto’s naar Rusland is vanzelfsprekend gestaakt, maar ook verschillende automerken die in Rusland zelf produceren hebben besloten zich terug te trekken. En dat laatste is een stap die niet snel ongedaan zal worden gemaakt. “In Rusland zal vele jaren niemand mee investeren”, zo liet de Duitse branche-expert Stefan Bratzel weten in Automobilwoche.
ZEVENDE MARKT
Rusland is de zevende afzetmarkt van de wereld voor auto’s. 2012 was een topjaar met 2,8 miljoen verkochte auto’s, maar sindsdien is dat gezakt naar 1,4 tot 1,8 miljoen auto’s per jaar. De autoconcerns die het meest last hebben van het wegvallen van de Russische markt zijn Hyundai en Kia die er vorig jaar samen 380.000 auto’s per jaar verkochten. Avtovaz (Lada) volgt met 351.000 auto’s en de alliantie van Renault-Nissan-Mitsubishi verkocht er 212.000 auto’s. Daar komt bij dat de laatste alliantie de meerderheid heeft in Avtovaz.
De Volkswagen Group leverde in 2021 204.000 auto’s aan de Russen, BMW en Mercedes hebben elk een marktaandeel van rond de drie procent en zitten op circa 50.000 auto’s per jaar.
Maar de Duitse merken hebben ook fabrieken in Rusland. De Volkswagen Group bouwt in Kaluga (400 km van Moskou) de VW Polo en Tiguan en de Skoda Rapid. Bovendien wordt daar de eindmontage gedaan van de Audi Q7 en Q8. Daarnaast is daar ook een productiefaciliteit voor motoren.
Sinds 2019 heeft Mercedes ook een fabriek in Rusland. Daar wordt de eindmontage gedaan van de E-klasse, GLC, GLE en GLS.