Het einde van de verbrandingsmotor is in de EU weer een stapje dichterbij gekomen. In de milieucommissie van het Europees Parlement is nu een meerderheid om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 te verbieden. Begin volgende maand stemt het Parlement erover tijdens een plenaire vergadering in Straatsburg.
VVD-er Jan Huitema is in de milieucommissie de rapporteur (hoofdonderhandelaar) namens het Europees Parlement voor het wetsvoorstel van de Europese Commissie dat in 2035 een einde moet maken aan de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Het lukte hem om een meerderheid te vinden in de milieucommissie voor het klimaatplan van Commissaris Frans Timmermans. Zijn wens om de CO2-normen nog strenger te maken, haalde geen meerderheid.
Huitema heeft de afgelopen maanden midden in een felle politieke strijd gestaan. Die ging over de vraag of nieuwe auto’s na 2035 alleen nog op stroom of waterstof mogen rijden of dat motoren die draaien op synthetische brandstof toegestaan blijven. Vooral vanuit Duitsland, waar de auto-industrie goed is voor vele honderdduizenden banen, was de druk hoog om de verbrandingsmotor niet compleet te verbieden.
Maar de milieucommissie steunt nu het voorstel zogenaamde e-fuels voor personenauto’s te verbieden. De commissie is van mening dat synthetische brandstof alleen voor vrachtwagens, schepen en landbouwvoertuigen een acceptabel alternatief is. Voor gewone auto’s en bestelwagens acht de commissie het zinvoller om helemaal over te stappen op batterijen en brandstofcellen. Met welke brandstof klassieke auto’s en nieuwe auto’s die in de jaren voor het verbod worden verkocht dan moeten rijden. is niet duidelijk.