Bezoekers

096624
Bezoekers vandaag : 146
Gisteren : 432

Vallen en opstaan

digitale buitenspiegel

De mondiale autobranche is van oudsher enorm innovatief. Weinig andere machines kunnen zich qua designinzichten en technisch vernuft meten met auto’s. Natuurlijk gaat dat gepaard met vallen en opstaan. Niet elke auto is prachtig. Smaken verschillen. Maar bij een Fiat Multipla vraag je je toch af wat de tekenaar nou precies in gedachten had. En wie de vormgeving van deze op zich slim geconstrueerde wagen uiteindelijk goedkeurde.

Het omgekeerde komt ook voor. Auto’s die in hun tijd flopten, om pas een halve eeuw of langer later als klassieker meer waardering te krijgen. De Ford Edsel is daar een voorbeeld van. In de jaren vijftig had Ford geen model waarmee het concurrenten als Pontiac en Oldsmobile van aartsvijand GM mee om de oren kon slaan. Vandaar dat Ford het met de Edsel over een andere boeg gooide. Alleen leek de verticale grille volgens de publieke opinie nét even te veel op de edele delen van een dame. Gevolg: niemand durfde het aan om de auto te kopen. Uiteindelijk werden er in twee jaar tijd 30.000 Edsels gebouwd, een fractie van wat Ford oorspronkelijk voor ogen had. Maar… als klassieker is de auto inmiddels zeer gezocht.

Ook bij technische innovaties gaat het wel eens fout. Te ingewikkelde bedienings- schermen in het dashboard, hightech poespas waar niemand om vraagt en het vervangen van de ‘good old’ buitenspiegels door cameraatjes. Het basisidee was niet slecht: camera’s vangen immers minder wind en dus zouden ze helpen het verbruik omlaag te brengen. Volkswagen, Audi, Lexus, Honda en zelfs Lamborghini gingen het toepassen – al dan niet tegen een forse meerprijs. Alleen neemt de luchtweerstand in de praktijk nauwelijks af. En op het display’tje binnenin zie je ook nog eens minder dan in een ‘echte’ spiegel. Bij trucks werken de camera’s wel, omdat daar de buiten- spiegels veel groter zijn, maar voor personenauto’s is er weinig beter dan ouderwets spiegelglas. Ergo: niet alles wat kan moet je ook willen.

Anno 2022 staat de branche weer voor vele uitdagingen. De zoektocht naar schone, efficiënte auto’s versnelt. Batterij-elektrisch, waterstof-elektrisch, e-fuels en trouwens ook de nieuwste generatie ultraschone diesel- motoren zullen weer winnaars en verliezers opleveren. Dat dit een kronkelige weg gaat worden is zeker.

Is dat erg? Nee, want innoveren gaat altijd gepaard met vallen en opstaan.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors