Elektrische auto’s moeten in Duitsland ook voorzien zijn van een milieusticker om een milieuzone binnen te mogen. Wie zonder zo’n sticker wordt betrapt in een van de 65 lage-emissiezones van Duitsland betaalt een flinke boete.
Sinds 2007 bestaat in Duitsland de milieusticker. Aanvankelijk waren er drie versies, rood (categorie 2), geel (categorie 3) en groen (categorie 4). Met de rode sticker mag je in Duitsland inmiddels geen enkele milieuzone meer binnen en deze wordt ook al jaren niet meer verstrekt. Ook de gele is inmiddels achterhaald, want in 64 van de 65 lage-emissiezones in Duitsland kun je alleen nog maar in met de groene sticker.
Voor de groene sticker komen bijna alle benzineauto’s met een geregelde katalysator in aanmerking, bepaalde diesels met roetfilter, maar oom auto’s op aardgas en lpg. De emissiecode van de auto is doorslaggevend en volgens de Duitse wet worden “motorvoertuigen met een aandrijving zonder verbrandingsmotor (bijvoorbeeld batterij-elektrische voertuigen en brandstofcelvoertuigen) ingedeeld in categorie 4.” Dus ook als je met een elektrische auto of een brandstofcelauto zonder groene sticker op de voorruit de milieuzone in Duitsland binnenrijdt kan dat een boete van 100 euro opleveren als je wordt betrapt.