In de EU-landen zijn de dekkingen van de WA-motorrijtuigenverzekeringen redelijk hetzelfde: zo’n 6 miljoen voor letselschade en 2,5 miljoen voor materiële schade. Dat heeft voor u als voordeel dat als u ergens in de EU in een taxi wordt vervoerd en er vindt een eenzijdig ongeval plaats, u uw schade kunt verhalen op de verzekeringsmaatschappij van de taxichauffeur. Zo’n schade kan, als u pech hebt, naar Westerse maatstaven al snel oplopen. Denk daarbij aan verlies van arbeidsvermogen en/of gemiste carrièrekansen.
Nu het coronavirus op het moment van het schrijven van deze column het maken van verre reizen niet meer dwarsboomt, reizen we weer naar de meest exotische landen in Afrika en Azië. Daar nemen we vrolijk een taxi, huren we een auto of nemen op een andere manier enthousiast aan het – vaak chaotische – verkeer deel. Maar heeft u zich al bedacht wat u kunt claimen wanneer de chauffeur van de terreinauto tijdens uw safari in Oeganda in de fout gaat en u blijvend letsel oploopt zodat u nooit meer kunt werken? Of als u als voetganger wordt aangereden op Curaçao met eenzelfde afloop? De wettelijke aansprakelijkheid op Curaçao is gemaximeerd op NAF 90.000. Omgerekend is dat nog geen 50.000 euro. Niet heel veel nietwaar? Soms kan je ‘geluk’ hebben als iemand een hogere dekking dan verplicht heeft afgesloten, maar dan nog haal je bij lange na niet de bedragen die wij in Europa normaal vinden.
Taxi-onderneming Über heeft hier iets op bedacht. Zij geeft aan een extra ongevallenverzekering te hebben afgesloten voor schade aan passagiers die met Über reizen. Maar ook dat valt tegen. In Oeganda is de maximaal verzekerde som van deze ongevallenverzekering nog geen 2.000 euro.
Daar knap je letterlijk en figuurlijk niet van op.
Kortom, in veel ‘niet-Westerse’ landen buiten Europa kunt u, zeker als bestuurder maar óók als inzittende van een huurauto, als passagier van een taxi of als voetganger, fietser etcetera zwaar financieel gedupeerd worden bij blijvend letsel en/of arbeidsongeschiktheid door een ongeval. En de (hopelijk in Nederland) afgesloten reisverzekering dekt ook niet alle schade, zoals verlies van arbeidsvermogen en gemiste carrièrekansen. Voor vergoeding van de medische kosten is, mits meeverzekerd, wel dekking, maar de optionele ongevallendekking is vaak beperkt qua uitkering: gemiddeld zo’n 25.000 euro bij overlijden en 75.000 euro bij algehele blijvende invaliditeit.
Als je in Nederland als passagier meerijdt in een auto waarvan de bestuurder niet rijbevoegd is en die bestuurder veroorzaakt een ongeval, zal de WA-verzekeraar (of het Waarborgfonds, als de auto niet verzekerd is) de schade van de passagier wel vergoeden. Dat is allemaal prima geregeld. Maar of dergelijke regelingen ook in Oeganda, Thailand enzovoorts bestaan? Ik betwijfel het. Reizen in het buitenland, zeker buiten de EU, kan financieel risicovol zijn. Indien gewenst kunnen de gevolgen van deze risico’s in Nederland echter verzekerd worden.
Kees de Regt
Bron: Beursbengel juni 2022