Steeds meer autofabrikanten verkennen de mogelijkheden van waterstof. En niet alleen in een brandstofcel, maar ook voor gebruik in de verbrandingsmotor. Naast BMW, Toyota en Yamaha, is nu ook Porsche bezig de mogelijkheden van een waterstofmotor.
Het gaat bij Porsche nog wel om een virtuele test, want de motor heeft nog niet gelopen. Er zijn diverse aanpassingen gedaan aan de 4,4 liter biturbo-V8-motor om deze zo efficiënt en krachtig mogelijk te maken. Andere turbo’s moeten de motor in staat stellen om met de dubbele hoeveelheid lucht vergeleken met een benzinemotor te functioneren. Dat is nodig voor een schone verbranding. De energie in de uitlaatgassen is echter geringer, waardoor die turbo’s elektrische ondersteuning nodig hebben. De aangepaste motor zou 600 pk leveren.
Volgens Porsche is het goed mogelijk om een waterstof-verbrandingsmotor met voldoende vermogen te bouwen en blijven de extra kosten beperkt. Alleen het aangepaste turbosysteem is duurder. Voorlopig bestaan er geen plannen voor de productie van een waterstofmotor.