Dat bij het opladen van een elektrische auto niet alle stroom uit het net in de accu terecht komt is al langer bekend. Maar dat het kan oplopen tot een bijna kwart is toch een schokkende conclusie uit het onderzoek van de Duitse automobilistenclub ADAC naar laadverliezen.
Het gaat in het meest extreme geval om de Renault Zoe die wordt opgeladen aan een huishoudstopcontact. De oorzaak van het laadverlies is het lage vermogen van dat stopcontact, namelijk 2,3 kilowatt. Bij het opladen van elke elektrische auto aan een stopcontact moet de ingebouwde lader van de auto de wisselstroom omzetten in gelijkstroom. Daarbij gaat wat stroom verloren. Daarnaast verbruikt het 12V-boordnet stroom, omdat tijdens het laden verschillende besturingseenheden actief zijn.
De componenten voor de besturing van het laadproces – en soms ook de koeling of opwarming van de accu – de vergen tussen 100 en 300 watt. Ook de toevoerleiding naar het stopcontact kan bijdragen tot de verliezen; volgens de ADAC is tot vier procent verlies mogelijk en ook toegestaan. De huisverdeler, laadkabel, hoogspanningskabel en accu in de auto hebben echter slechts een gering effect.
Minder verlies bij wallbox
Hoe lager de stroomsterkte van het laden is, des te langer duurt het laden. En dat betekent tevens dat alle stroomgebruikers die voor het laden nodig zijn langer actief zijn en dus meer stroom verbruiken. Bij het laden van een elektrische auto via een wallbox met een hogere stroomsterkte van bijvoorbeeld 11 kW, is het laadverlies daarom ook een stuk kleiner.
De Duitse automobielvereniging ADAC voerde metingen uit bij vier elektrisch auto’s: Renault Zoe, VW ID.3, Tesla Model 3 en Fiat 500e. De Renault Zoe had met 24,2 procent het hoogste laadverlies aan het huishoudstopcontact. De Tesla verloor 15,2 procent van de stroom, de VW ID.3 13,6 procent en de Fiat 500e 12,7 procent.
Aan de wallbox met een vermogen van 11 kW gaat wederom de meeste stroom verloren bij de Renault Zoe, namelijk 9,7 procent. Kort daarachter volgt de ID.3 met een verlies van 9 procent, terwijl de Tesla maar 7,7 procent stroom verliest. Het beste resultaat laat de Fiat 500e zien met een verlies van slechts 6,3 procent.