Amsterdam staat al niet bekend als de meest autovriendelijke stad van Nederland, maar het autoverkeer dat er nog rijdt, krijgt nog meer beperkingen. Want in december 2023 zal op 80 procent van de wegen in Amsterdam een maximumsnelheid gelden van 30 kilometer per uur. Het gaat om 270 kilometer aan wegen.
De gemeente Amsterdam voert de snelheidsverlaging door om de verkeersveiligheid te vergroten en de geluidsoverlast te verlagen. Twee derde van de Amsterdammers vindt het verkeer in de buurt onveilig tot zeer onveilig. 83 procent zou vinden dat te hard rijden een belangrijke oorzaak is van onveilig verkeer. In werkelijkheid is Amsterdam van alle grote steden in ons land de veiligste stad. Er vallen jaarlijks 20 dodelijke verkeersslachtoffers, terwijl er 800 mensen gewond raken. De cijfers over de oorzaak van dodelijke slachtoffers en gewonden wijzen ook uit dat met name onder ouderen met een elektrische fiets het aantal verkeersslachtoffers stijgt, terwijl dat in andere categorieën juist daalt. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/h zou volgens de gemeente Amsterdam het aantal ongevallen met 20 tot 30 procent doen afnemen. Opvallend is wel dat bussen en trams wel 50 kilometer per uur mogen rijden, overigens alleen op plaatsen waar aparte bus- en trambanen zijn. Vanwege de snelheidsverlaging zullen er wel veel meer gescheiden busbanen komen.
Op de kaarten geven de rode lijnen wegen aan waar 50 kilometer per uur mag worden gereden en de blauwe lijnen 30 kilometer per uur. De kaart met overwegend blauwe lijnen geeft de situatie aan zoals die in december 2023 van kracht moet worden.