Als een auto uiteindelijk naar de sloop moet, blijft er slechts 1,3 procent over dat niet hergebruikt kan worden. Dat is vergelijkbaar met de inhoud van een boodschappentas. De andere 98,7 procent van de componenten wordt hergebruikt. Dat blijkt uit het Duurzaamheidsverslag van Auto Recycling Nederland (ARN).
Nederland voldoet daarmee ruimschoots aan de Europese regels dat minimaal 95 procent van een auto aan het eind van zijn leven moet worden hergebruikt. Overigens was het aantal bij autodemontagebedrijven gedemonteerde sloopauto’s in 2022 historisch laag. Vorig jaar zijn in totaal 176.887 auto’s afgemeld voor demontage. Dat is een daling van twintig procent in vergelijking met de 220.926 auto’s in 2021.
Volgens Paul Dietz, algemeen directeur van ARN, komt dit onder meer door de lage verkoop van nieuw auto’s, maar is er ook meer export van oude auto’s geweest in 2022. “Vorig jaar was een bijzonder jaar waarin door leveringsproblemen minder nieuwe auto’s zijn verkocht. Daarnaast is de export van auto’s in 2022 toegenomen, met name in de groep voertuigen van 16-25 jaar. Hierdoor zijn er in Nederland minder sloopauto’s bij de demontagebedrijven terecht gekomen.”
Bij autodemontagebedrijven worden nu ook vaker auto’s aangeboden met een lithium-ion accu voor de aandrijving. Vorig jaar werd in totaal 113.282 kilogram aan autobatterijen en batterijmodules gerecycled (76 procent) of voor andere toepassingen ingezet (24 procent). In het laatste geval krijgt de accu een nieuwe toepassing buiten de auto voor bijvoorbeeld de energievoorziening van een evenement.
(Bron: RAI Vereniging)