Bezoekers

096494
Bezoekers vandaag : 16
Gisteren : 432

‘Tekort aan grondstoffen accu’s dreigt’

De Europese Rekenkamer waarschuwt in een rapport dat voor Europa een tekort aan grondstoffen voor accu’s dreigt. Ons werelddeel is niet aantrekkelijk genoeg voor producenten en daardoor dreigt Europa de wereldwijde concurrentiestrijd om de accu en daarmee de elektrische auto te verliezen, zo meldt de VRT. 

De Rekenkamer gaat nog een stapje verder en zegt dat de klimaatdoelen in het geding zijn en dat Europa in 2035 geen afscheid zal kunnen nemen van benzine- en dieselauto’s als er geen extra inspanningen komen om de drie belangrijkste obstakels uit de weg te ruimen. Om te beginnen is dat het tekort aan grondstoffen voor accu’s, zoals lithium, nikkel en kobalt en de prijs ervan. Door de groeiende vraag naar deze grondstoffen is nikkel in twee jaar 70 procent duurder geworden en lithium zelfs 870 procent. 

Meer geld in de VS

Europa heeft nauwelijks wat gedaan aan het opsporen en ontginnen van lithium op het eigen grondgebied en haalt de overgrote meerderheid van de grondstoffen voor accu’s uit landen als Australië, Zuid-Afrika, Gabon en de Democratische Republiek Congo. En het zal nog vele jaren duren voor meer van deze grondstoffen binnen de Europese grenzen gewonnen worden. Er zit namelijk minstens twaalf jaar tussen de ontdekking van een voorraad en de start van de ontginning ervan. Snel inspelen op een stijgende vraag is dus onmogelijk. 

Een ander struikelblok op de weg naar emissievrije auto’s in 2035 komt van landen die investeringen daarin aantrekkelijker maken. In de Verenigde Staten wordt voor het klimaatpakket van president Biden 370 miljard dollar vrijgemaakt. Dat geld gaat onder meer naar subsidies voor batterijproductie en de aankoop van elektrische voertuigen.

In de EU is tot nu toe 8 miljard euro in het elektrisch rijden gestopt: 1,7 miljard euro in de vorm van Europese subsidies en 6 miljard euro aan staatssteun op het niveau van de lidstaten, voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en Italië. Om de klimaatdoelen te halen zal meer moeten geïnvesteerd in de eigen industrie of er zullen meer auto’s uit andere landen – en dan vooral China – moeten worden geïmporteerd. Maar de Europese Rekenkamer tekent daarbij aan dat ons continent nu al veel te afhankelijk is van China, waar driekwart van alle accu’s vandaan komen. 

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors