Waarschijnlijk lezen extra veel mensen deze column vanwege de kop. Uit onderzoek blijkt immers dat wij Nederlanders gevoelig zijn voor (extra) kortingen. Eén van de verzekeraars maakt hier handig gebruik van en schreeuwt al jaren dat u daar liefst 20% goedkoper uit bent wanneer u overstapt. U moet dan wel hoger opgeleid zijn, anders mist u de boot.
Zo’n voorwaarde is niet verboden, hoewel het Verbond van Verzekeraars deze ‘krenten-uit-de-pap-aanpak’ wel afwijst, omdat het de onderlinge solidariteit ondermijnt. De bewuste verzekeraar heeft hier echter lak aan, maar ja, niet geheel toevallig is deze ook geen lid van dit verzekeraarsverbond. Die ‘20% korting’ wordt al jaren gecommuniceerd. Zowel voor, tijdens als na coronatijd. Opvallend is dat deze korting tijdens coronatijd ineens ‘coronakorting’ werd genoemd: we gingen in die periode namelijk minder de weg op, met als gevolg meevallende schadecijfers. Maar, zo hoor ik op radio en tv, inmiddels geeft de verzekeraar in kwestie weer ‘gewoon’ 20% korting. Maar dan klopt er toch iets niet? Had er dan in de coronatijd geen 40% korting moeten worden gegeven?
Dit laatste is ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opgevallen. In april maakte de AFM bekend dat aan het moederbedrijf van de betreffende verzekeraar een boete van 2,5 miljoen euro is opgelegd voor diverse overtredingen in de periode 2019-2021(*). Een uitzonderlijk hoge boete, omdat volgens de AFM “de verzekeringsvoorwaarden tussentijds op zo’n manier werden aangepast dat dit niet opviel bij de klant. Zo werd een forse verhoging van de autoverzekering bewust vaag gecommuniceerd, zodat zo min mogelijk klanten de verzekering zouden opzeggen”. Dat was dus niet erg slim van de verzekeraar, helemaal omdat je klantenbestand uit ‘hoger opgeleiden’ bestaat die prima kunnen lezen en rekenen. Daarnaast werd er volgens de AFM “gesjoemeld met klantreviews door negatieve beoordelingen minder prominent te plaatsen en door niet transparant te zijn over de manier waarop het ‘klanttevredenheidscijfer’ werd berekend.”
De afgelopen jaren vroeg ik me vaak af hoe de verzekeraar in kwestie die 20% korting blijvend kon geven. Het antwoord kreeg ik van een ‘hoger opgeleid’ KNAC-lid dat ooit gezwicht was voor het aanbod, maar al na een jaar bij ons terugkwam. De beloofde 20% korting bleek namelijk na het eerste verzekeringsjaar als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. En zo wilde hij niet behandeld worden.
Vaak wordt er gezegd dat als aanbiedingen te mooi lijken om waar zijn, ze dat waarschijnlijk ook zijn. Het is dus goed dat de AFM u en mij tegen dit soort praktijken beschermt. Alleen, moeten we bij de KNAC nu ook oppassen? Wij accepteren immers bij voorkeur échte autoliefhebbers. Moeten we het binnenkort toch eens over hebben.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen
(* Het bewuste bedrijf is in beroep gegaan tegen het boetebesluit van de AFM.)