Bezoekers

097197
Bezoekers vandaag : 334
Gisteren : 385

Parkeren met een SUV straks duurder in Parijs

Wie met een SUV wil parkeren in Parijs zal volgend jaar meer moeten betalen. De Franse hoofdstad wil met deze maatregel ‘de vervuiling terugdringen’ en de ‘autobesitas’ in de stad aanpakken. Ook in andere Franse steden en in Brussel wordt over zo’n maatregel nagedacht, zo meldt het Belgische VRT Nieuws.

Volgens de website van VRT Nieuws is een kenmerk van de SUV (Sports Utility Vehicle) dat ze groter en breder zijn, meer parkeerruimte innemen en meer brandstof verbruiken. Dat laatste is zeker waar, maar dat ze groter en breder zijn is doorgaans onjuist. We vergeleken de Volvo XC60 met een S60 sedan en de laatste was bijna tien centimeter langer. Een Mercedes EQE sedan is ook bijna tien centimeter langer dan de EQE SUV. Er is wel een flink verschil in hoogte en gewicht, waardoor de SUV wellicht forser overkomt. Het argument dat ze meer vervuilen is ook onzinnig, want beide typen auto’s moeten voldoen aan dezelfde emissie-eisen en geparkeerde auto’s vervuilen helemaal niet.

15 procent is SUV

Niettemin heeft het stadsbestuur van Parijs de maatregel om de parkeertarieven voor SUV’s te verhogen vorige maand goedgekeurd. Hoe hoog de tarieven zullen zijn is nog onduidelijk en bij de uitvoerbaarheid kunnen ook nog wel wat vraagtekens worden geplaatst. En er komen vrijwel zeker uitzonderingen voor bezitters van elektrische auto’s en voor grote gezinnen. 

“We focussen hiermee op een absurditeit: auto-besitas. De onstuitbare groei in het gewicht en de grootte van voertuigen die in onze steden rondrijden, en dan vooral in Parijs,” zei Frédéric Badina-Serpette, gemeenteraadslid voor de ecologische partij EELV. Hij was een van de indieners van het voorstel. SUV’s maken momenteel 15 procent uit van de 1,15 miljoen auto’s die elke avond in de Franse hoofdstad geparkeerd staan.Het stadsbestuur hoopt dat e maatregelen de groei aan SUV’s zal afremmen en dat meer mensen zullen kiezen voor een lichtere, kleinere auto. Maar als eerder geconstateerd nemen SUV’s dan sedans of stationwagens in hetzelfde segment.

Symbolische strijd

Niet iedereen is het eens met de maatregel. Pierre Chasseray, woordvoerder van de automobilistenvereniging “40 millions d’Automobilistes” meent dat het aantal SUV’s vooral gestegen is omdat ze meer gekocht worden door grote gezinnen ter vervanging van hun MPV’s. “Het zijn gezinsauto’s die gebruikt worden voor weekendjes of vakanties. We geven hiermee toe aan een kleine minderheid van de stedelijke bevolking die van de SUV een symbool van de strijd tegen vervuiling wil maken”, zo zei Chasseray in Le Parisien. 

Het Parijse plan blijkt overigens ook bij andere steden op de agenda te komen. Lyon heeft aangekondigd volgend jaar ook met hogere parkeertarieven te komen voor zwaardere voertuigen en Grenoble overweegt een soortgelijke maatregel. 

Inmiddels wordt er ook buiten Frankrijk nagedacht over zo’n maatregel. Niet geheel verrassend klinken er vanuit de Belgische stad Brussel ook geluiden dat men SUV’s liever wil weren. “Te groot, te zwaar en te gevaarlijk”, zo vinden de tegenstanders, waarbij een saillant detail is dat in heel het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur met uitzondering van de hoofdwegen.

“Ze nemen veel plaats in en zijn vervuilend, maar vormen vooral een risico voor de veiligheid”, zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “Men zit hoger, de motorkap is langer, zachte weggebruikers zijn minder zichtbaar. We zien in het buitenland dat er meer ongevallen met SUV’s zijn, dat willen we vermijden.”

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors