Na het roemloze einde van Saab onder Victor Muller en de mislukte doorstart door NEVS (National Electric Vehicle Sweden), lijkt er toch weer uitzicht op de productie van auto’s in de oude Saab-fabriek in Trollhättan. Een Europese investeerder zou het in ‘winterslaap’ verkerende NEVS wakker willen maken en de productie van de Emily GT ter hand willen nemen, zo meldt Autoweek.
Die Emily GT is een interessante elektrische auto. Het is qua design een doorontwikkeling van de Saab 9-5, maar heeft volledig elektrische aandrijving met 490 pk aan boord. Je zou er accupakketten tot maximaal 170 kWh in kunnen krijgen wat voor een actieradius van 1.000 kilometer zou moeten zorgen.
NEVS ontstond op de puinhopen van het ter zielen gegane Saab. Het moederbedrijf van NEVS is Evergrande, dat zelf in moeilijkheden kwam, waardoor NEVS in winterslaap ging. Maar de Zweedse editie van Auto, Motor & Sport zegt dat er nu een intentieverklaring is getekend met een Europese investeerder om auto’s te gaan bouwen in de oude Saab-fabriek. Onder welke merknaam is nog onduidelijk.