De Tesla Model 3 komt het slechtste uit de TÜV-keuring, de Duitse versie van de APK. De auto komt op plaats 111, omdat 14,7 procent van de twee tot drie jaar oude Model 3’s ‘significante gebreken’ heeft. Dat meldt het Duitse Automobilwoche op basis van de jongste TÜV-gegevens.
Dat de Model 3 helemaal onderaan staat, is niet noodzakelijk te wijten aan het feit dat het een elektrische auto is, aldus de TÜV. De Volkswagen e-Golf eindigt bijvoorbeeld op de vierde plaats met een defectpercentage van 2,6 procent en de Renault Zoe staat op de 49e plaats met 5,1 procent.
Als mogelijke oorzaak van de slechte score van Tesla wijst de TÜV op het gebrek aan onderhoud. De Amerikaanse fabrikant hanteert geen echte onderhoudsinterval, maar slechts het vervangen van het interieur filter om de twee jaar, controle van remvloeistof om de vier jaar en vervangen van een airco-onderdeel om de vier tot zes jaar. “Maar we hadden niet verwacht dat Tesla zo slecht zou presteren. Het resultaat bevestigt onze stelling dat elektrische auto’s ook regelmatig onderhoud nodig hebben.”
Remmen en wielophanging
Er zijn volgens de TÜV wel enkele defecten die bij elektrische auto’s vaker voorkomen dan bij modellen met verbrandingsmotoren. Omdat de schijfremmen veel minder worden gebruikt vanwege het regeneratieve afremmen op de aandrijflijn, lijden de remprestaties daaronder en worden daar meer mankementen geconstateerd. Daarnaast worden de wielophangingen zwaarder belast door het veel hogere gewicht van elektrische auto’s.
Deze defecten treffen ook de Tesla Model 3 en bovendien heeft dit model volgens de TÜV veel mankementen aan de verlichting. De Model 3 is het enige model van Tesla dat in het onderzoek voorkomt. Van andere modellen van het Amerikaanse merk zijn er te weinig onderzocht, waardoor en representatief aantal niet is bereikt.