Toyota werkt onverminderd verder aan de ontwikkeling van waterstoftechnologie. In 2026 verschijnt daarvan de derde generatie. Dat heeft het Japanse merk bekendgemaakt op het Kenshiki Form, een evenement waarbij de pers wordt bijgepraat over de technologische toekomst van het concern.
Momenteel bouwt Toyota twee modellen met een brandstofcel die waterstof tanken en daarvan stroom produceren voor de elektrische aandrijving. Deze modellen zijn de bij ons leverbare Mirai en de onlangs in Japan en China geïntroduceerde (maar bij ons niet verkrijgbare) Crown. Beide modellen beschikken nog over de tweede generatie van de waterstoftechnologie.
Een derde model met tweede generatie brandstofcel is de Toyota HiLux, een pick-up. Deze krijgt een 182 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft. In het ladderchassis zijn drie waterstoftanks voor elk 2,6 kilogram ingebouwd, waarmee de auto dus bijna acht kilogram waterstof kan tanken. Deze auto is overigens nog wel in het prototype-stadium.
Daarnaast ontwikkelt Toyota een raceauto voor lange afstandsraces (WEC) die op waterstof loopt. Deze zal in een speciale klasse deelnemen. Toyota is daarnaast actief in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. Gazoo Racing, de race-afdeling van het Japanse concern, heeft een GR Yaris als rallyauto en circuitracer gebouwd.
(Bron: autoweek.nl)