Over heel 2023 was Tesla nog wel de grootste fabrikant van elektrische auto’s, maar het Chinese BYD heeft Tesla al ingehaald in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. Tesla leverde 484.507 auto’s in de laatste drie maanden van 2023, bij BYD stopte de teller pas bij 526.000 EV’s.
Tesla verkocht in het hele vorige jaar ruim 1,8 miljoen auto’s, een groei van 38 procent ten opzichte van 2022. BYD (afkorting van Build Your Dreams) noteerde een groei van 62,5 procent, want het verkocht meer dan 3 miljoen ‘New Energy Vehicles’. Maar dat zijn niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook hybride auto’s. Bijna 1,6 miljoen is wel volledig elektrisch dat is zelfs een toename van 72,5 procent vergeleken bij 2022.
Nieuwe fabriek in Hongarije
De expansie van BYD gaat buitengewoon snel en met name de buitenlandse activiteiten gaan zeer voortvarend. Vergeleken met 2022 verkocht de fabrikant maar liefst 193,2 procent meer auto’s buiten China. De komende jaren zal BYD zich nog meer op de Europese markt richten waar de ambities voor elektrisch rijden groot zijn. Eind vorig jaar kondigde de Chinese autobouwer aan een fabriek te gaan bouwen in het Hongaarse Szeged om er accu’s en auto’s te gaan produceren. In Komarom, 260 kilometer verderop, heeft BYD al een kleine fabriek voor de bouw van kleine vrachtwagens. In Szeged is een productiecapaciteit gepland van 200.000 auto’s.
BYD heeft een snel groeiend gamma aan elektrische auto’s van compact tot sportief en luxueus. Tesla moet het vrijwel geheel hebben van de Model 3 en de Model Y, waarvan er 1.739.000 werden geleverd. Van de Model S en Model X werden er slechts 68.874 geleverd. De Cybertruck wordt nog niet uitgeleverd, maar deze pick-up zal in Europa nooit een rol van betekenis spelen, omdat je daarvoor een C1-rijbewijs nodig hebt vanwege het maximumgewicht van boven de 3.500 kilogram.