General Motors en Honda zijn begonnen met de productie van brandstofcellen die waterstof omzetten in stroom. De brandstofcellen zijn voornamelijk bedoeld om te gebruiken in vrachtwagens, bouwmachines, generatoren, maar in maart verschijnt er ook een Honda CR-V (een middenklasse SUV) met deze brandstofcel. De auto zal in een kleine oplage worden verkocht in Californië.
Beide automerken verwachten dat waterstof geen grote toekomst heeft in personenauto’s, maar dat het wel de brandstof van de toekomst kan worden voor vrachtwagen, bouwmachines en generatoren.
Voertuigen met een brandstofcel hebben meestal een grotere actieradius dan elektrische auto’s en kunnen sneller bijgetankt worden dan accu’s kunnen worden opgeladen. Daarmee kunnen ze vooral in de transportsector als een alternatief voor dieselmotoren fungeren.
De GM-Honda joint venture, Fuel Cell Systems Manufacturing LLC genaamd, bouwt voorlopig slechts één systeem, een brandstofcel die ongeveer het formaat heeft van een viercilindermotor en 103 pk (77 kilowatt) kan leveren. Meerdere modules kunnen worden gecombineerd voor grotere vermogensbehoeften, zoals de elektrische aandrijving van vrachtauto’s, of het aandrijven van bouwmachines of generatoren. De twee autofabrikanten claimen dat de nieuwe brandstofcelmodule een derde goedkoper is dan het systeem dat wordt gebruikt in de 2019 Honda Clarity Fuel Cell. Honda verwacht in 2025 2.000 van de nieuwe brandstofcellen te verkopen, waarvan een kwart bestemd is voor de CR-V op waterstof.