Zeker in deze tijd van stijgende prijzen worden mensen alerter als het gaat om hun uitgaven.
Zo krijgen wij bij de KNAC regelmatig vragen van leden over hun pechhulpdekking. Vaak ook omdat zij een goedkoper alternatief aangeboden hebben gekregen of gezien hebben. De meesten die met ons contact opnemen (en ik ben blij dát zij bellen of e-mailen) voelen wel aan dat het verschil in prijs ergens vandaan moet komen. En dat is ook zo.
In eerdere columns schreef ik al dat ‘pechhulp’ een containerbegrip is geworden. Nu vermoed
ik dat u de inhoud van die stukjes niet meer letterlijk voor u ziet, dus ga ik er nu even wat dieper op in. Voorbeeld: de pechhulpservice die Vakgarages, algemene verzekeraars of veel automerken (‘mobiliteitsgarantie’) aanbieden. Telkens kom je dan teksten tegen in de trant van ‘Ga zorgeloos op vakantie en sluit pechhulp af bij X!’. Of: ‘Wilt u met een gerust gevoel met uw auto op reis? Neem dan onze all-in pechservice!’. Als wij dan de voorwaarden van die aanbieders met ons KNAC-lid doornemen komen we al snel tot de conclusie dat het ‘geruste gevoel’ er niet meer is en ook niet meer zal komen. Al was het alleen maar omdat de kreet ‘all-in’ behoorlijk tegenvalt.
Doorgaans zijn zulke aanbieders op het eerste gezicht goedkoper. Grofweg zijn hier vier redenen voor aan te wijzen. Ten eerste moet u in de polisvoorwaarden van de bewuste aanbieder even naar de dekking in het buitenland zoeken. Bijna altijd wordt uw auto pas gerepatrieerd
naar Nederland als blijkt dat deze niet binnen twee (soms zelfs vier) werkdagen te repareren
is. Bij de KNAC is dit al na 48 uur. En dat maakt een enorm verschil als u met het weekeinde in aantocht pech krijgt! De kans dat uw auto bij zo’n goedkope aanbieder naar Nederland wordt teruggehaald is sowieso al een stuk kleiner, er zal worden getracht uw auto ter plaatse te repareren. Maar moet je blij zijn met zo’n buitenlandse reparatie? Hoe zit het met de kwaliteit daarvan? En: krijg je garantie op de reparatie?
Reden twee leest u bij uw rechten op vervangend vervoer. Bij de pechhulp van Vakgarage bijvoorbeeld, hebt u recht op maximaal vijf dagen lokale autohuur gedurende de reparatieduur van uw auto. Kan de auto niet binnen twee werkdagen worden gerepareerd, dan kunt u ervoor kiezen de auto naar Nederland te laten halen en mag u zelf op kosten van de pechhulpaanbieder met het openbaar vervoer naar huis, u hebt namelijk geen recht op een vervangende auto om uw vakantie mee voort te zetten. Daar gaat je‘ geruste gevoel’, helemaal als zoiets in de eerste dagen van de geplande vakantie gebeurt.
Als derde aandachtspunt noem ik de ‘pechgevallen’ die door eigen schuld zijn ontstaan. Deze zijn bij andere aanbieders namelijk meestal uitgesloten. U moet dan denken aan een lekke band, verkeerd getankte brandstof, of sleutels die in de afgesloten auto liggen. Het gaat dan niet om een defect aan de auto zelf en dus is er geen dekking. En laten de genoemde gevallen van eigen schuld nou net allemaal in de top tien van pechoorzaken staan… De KNAC biedt hiervoor wél dekking.
Laatste punt: onze KNAC-pechhulpservice is persoonsgebonden. Deze geldt dus ongeacht in welke van uw voertuigen u rijdt. Bij de andere aanbieders is er doorgaans sprake van een kenteken-gebonden service. U betaalt dan dus per auto, motorfiets of kampeerauto. En dat zet de op het eerste gezicht misschien iets duurdere KNAC pechhulpservice in een iets ander licht.
Moraal van het verhaal: laat u niet alleen leiden door de prijs en vergelijk geen appels met peren.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen