De Gemeente Rotterdam start per 1 januari 2025 met een zero-emissiezone in een groot deel van de stad. De meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s mogen dan het gebied binnen de ring niet meer in.
Het voornemen lag er al, maar het besluit is nu ook echt genomen: de Rotterdamse zero-emissiezone gaat door. Vanaf 1 januari 2025 mogen de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s de stad niet meer in. Een kaart op de website van de gemeente laat zien dat een groot deel van de wijken binnen de ring emissievrij wordt.
Overgangsregeling
Via een overgangsfase moet de zero-emissiezone in 2030 ook echt alleen toegankelijk zijn voor volledig elektrisch vervoer. Volgens de gemeente gaat het om “alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s van aannemers, klusbedrijven en andere bedrijven in de facilitaire dienstverlening of die spullen of producten brengen en halen.” Ook bestel- of vrachtauto’s met een speciale opbouw waar werkzaamheden mee worden uitgevoerd, vallen er onder.
De toegangseisen voor de ZE-zone zijn als volgt (bron: Gemeente Rotterdam):
- Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die ná 1 januari 2025 een kenteken krijgen, moeten emissievrij zijn in de ZE-zone.
- Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk – tot 1 januari 2030 – toegang tot de ZE-zone, als deze kunnen bewijzen dat ze emissievrij rijden.
- Vrachtauto’s emissieklasse 6 die geen opleggertrekkers zijn en met een datum eerste toelating van 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezone.
- Bakwagens Euro-VI die ná 1 januari 2020 en trekkers Euro-VI die ná 1 januari 2017 een kenteken hebben gekregen, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto’s Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto’s Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zone.
- Alle bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in de ZE-zone.