Volgens Roberto Braun – de duurzaamheidsdirecteur van Toyota in Brazilië – is het rijden op bio-brandstof voor de komende jaren een goede aanvulling op elektrisch rijden. In een recent interview met de Financial Times zegt hij: “Een flex-hybride voertuig in Brazilië dat op ethanol rijdt, heeft een vergelijkbare CO2-uitstoot als een elektrisch voertuig dat wordt aangedreven door elektriciteit in Europa.”
Bij elektrisch rijden valt vaak de term ‘zero-emissie’. Omdat bij het opwekken van stroom vaak nog wel emissies vrijkomen (net als bij de productie van EV’s), is een elektrische auto per saldo niet emissievrij. Milieu Centraal beweert op basis van onderzoek dat EV’s ongeveer 60 procent minder emissies uitstoten dan auto’s met een verbrandingsmotor.
Ethanol in een hybride
In een recent interview met de Financial Times zegt Roberto Braun, de duurzaamheidsdirecteur van Toyota in Brazilië, dat een vergelijkbare reductie in emissies ook te behalen is met het rijden op bio-brandstof. Voorwaarde is wel dat zulke brandstof in hybride auto’s wordt gestopt. Tegen de krant zegt hij: “een flex-hybride voertuig in Brazilië dat op ethanol rijdt, heeft een vergelijkbare CO2-uitstoot als een elektrisch voertuig dat wordt aangedreven door elektriciteit in Europa.”
Brandstofmotor blijft
Zo ziet Toyota – samen met Subaru en Mazda – nog flink wat toekomst voor de brandstofmotor, mits ze aangepast worden aan de eisen van de huidige tijd. Op haar website zegt Toyota dat ze “naast nieuwe technologie voor aandrijflijnen ook op andere manieren aan schonere auto’s werkt. Om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen onderzoeken we ook de mogelijkheden van CO2-neutrale brandstoffen, zoals bio-brandstof.”
‘30 procent wil een EV’
Volgens Toyota is een alternatief voor de EV precies wat de klant wil. Het Japanse merk denkt dat de wereldwijde vraag naar volledig elektrische auto’s zal toenemen naar maximaal 30 procent van het totaal. Voor veel klanten blijft de elektrische auto gewoon nog duur in de aanschaf, terwijl er niet overal ter wereld de laadinfrastructuur op orde is, klinkt het.