Bezoekers

096868
Bezoekers vandaag : 5
Gisteren : 385

Elektrische rijders zijn gewaarschuwd: laadpaaltarieven in Europa vallen door blokkeerkosten soms hoog uit

Flink wat Nederlanders die deze zomermaanden hun elektrische auto opladen in het buitenland worden getrakteerd op torenhoge laadkosten. Hoewel de stroomprijs per kilowattuur meevalt, maken vooral de blokkeertarieven het laden duur.

Voor een paar tientjes heeft uw elektrische auto doorgaans een volle accu. Over de grens kan het opladen van de EV echter in de papieren lopen. Facturen van boven de honderd euro voor één laadsessie komen voor. De hoge kosten zijn niet het gevolg van een hoge stroomprijs per kilowattuur maar worden veroorzaakt door zogenaamde ‘blokkeerkosten’. Dat zijn extra kosten om laadpaalkleven te voorkomen. Zo werd op een Franse camping recent 30 cent per minuut gerekend aan blokkeerkosten, met als gevolg een gepeperde factuur van 480 euro voor een nietsvermoedende vakantieganger.

Controleer vooraf de laadkosten

Hoewel blokkeertarieven ook in Nederland voorkomen, zijn ze hier nog vrij zeldzaam. In landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk worden hoge blokkeertarieven vaker gebruikt om te voorkomen dat automobilisten hun auto aan de laadpaal laten staan als de batterij is bijgeladen. De ANWB adviseert vakantieganger die met hun elektrische auto over de grens trekken om goed te informeren of er sprake is van blokkeerkosten en hoe hoog die zijn, bijvoorbeeld via de laadapp. “Voorkom dat een nacht de auto opladen bij een hotel duurder is dan de daadwerkelijke overnachting”, waarschuwt de ANWB. De ANWB is overigens niet tegen blokkeertarieven, maar vindt wel dat ze redelijk moeten zijn.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors