Bezoekers

095936
Bezoekers vandaag : 266
Gisteren : 414

Prinsjesdag 2024: MRB-compensatie op de schop

De Prinsjesdagplannen zijn bekend. We zetten de voornaamste voornemens (ook die al eerder bekend waren) ten aanzien van automobiliteit voor u op een rijtje.

MRB-compensatie EV’s wordt aangepast

Het voornemen van het vorige kabinet was om een gewichtscorrectie te introduceren bij de berekening van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Die gewichtscorrectie houdt rekening met het zware accupakket die EV’s herbergen. Het initiële plan was om 40 procent van het wagengewicht af te trekken bij de MRB-berekening, maar in het nieuwe kabinet lijkt nu slechts 25 procent te willen aftrekken. De gewichtscorrectie in de MRB-berekening verdwijnt bovendien één jaar eerder dan eerder gesteld.

Vertrouwensbreuk

De Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen, waar naast de BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Verenigingen en VNA ook de ANWB onder valt, is ontstemd: “Dit confronteert de EV-rijder nu met onverwachte extra kosten. Dat tast het vertrouwen in de overheid aan”, zeggen de organisaties gezamenlijk. De Tweede en Eerste Kamer hebben immers al ingestemd met de volledige MRB-compensatie tot en met 2030. Consumenten en bedrijven hebben op basis daarvan investeringen of bestellingen gedaan. De Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen vindt dat aangekondigde nieuwe plannen moeten worden teruggedraaid.

‘Fair share’ voor EV-rijders

Het kabinet wil de autobelastingen de komende tijd bovendien hervormen. Daarbij verliest de elektrische auto een deel van zijn voorkeurspositie die de EV de afgelopen jaren had. Zo schreef het kabinet al eerder in haar regeerprogramma: “De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren.” Omdat er meer elektrische auto’s bijkomen, nemen de overheidsinkomsten af. Om er voor te zorgen dat er toch een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn is, vraagt het kabinet van de elektrische rijder een ‘eerlijke bijdrage’. In het eerste kwartaal van 2025 wordt meer bekend hoe de hervorming van de autobelastingen eruit komt te zien.

BPM-voordeel PHEV’s verdwijnt

Als het aan het kabinet ligt, verdwijnt de speciale BPM-tarieftabel voor plug-in hybrides helemaal per 1 januari 2025. Vanaf dan wordt Euro 6e-bis van kracht.

Maximumsnelheid naar 130 km/u

De Prinjesdagplannen gaan nog steeds van het voornemen om een maximumsnelheid van 130 km/u op de Nederlandse snelwegen in te voeren, op plekken waar dat mogelijk is.

Aanschafsubsidie EV’s verdwijnt

Al eerder was bekend dat de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s vanaf volgend jaar verdwijnt. De huidige SEPP-subsidieregeling vervalt, waarmee het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s van 2.950 euro tot het verleden behoort. Voor een tweedehands elektrische bedraagt de SEPP dit jaar nog 2.000 euro.

Gemeenten mogen zero-emissiezones invoeren

Met ingang van 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren, wat zeker 30 gemeenten voornemens zijn te doen. In zulke zones (in de binnenstad) mogen dan alleen nog nul-emissie vracht- en bestelauto’s komen. Opvallend: het kabinet stelt voor zero-emisssiezones uit te stellen.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors