Innovatie en lagere grondstofprijzen zorgen er voor dat batterijpakketten van elektrische auto’s snel goedkoper worden. Waar in 2022 nog 153 dollar per kilowattuur werd betaald, verwacht Goldman Sachs Research dat in 2026 elke kWh nog maar 80 dollar kost.
Hoogvoltage batterijen die gebruikt worden in EV’s werden jaar-in-jaar-uit goedkoper. Kostte één kWh in 2019 nog 180 dollar, de prijs zakte in 2021 al onder de 140 dollar. Echter stokte de prijsdaling abrupt. Hogere grondstofprijzen maakten batterijpakketten weer duurder. Inmiddels is er weer een duidelijk daling aan de gang, nu lithium en kobalt snel goedkoper worden. Lithium en kobalt zijn essentiële metalen voor een EV-batterij.
Innovatie
Een tweede belangrijke reden voor de prijsdaling van batterijpakketten, die volgens de voorspellingen tot minimaal 2030 zich doorzet, is innovatie. Een batterijpakket bestond in het verleden uit diverse modules. Van die opzet stappen fabrikanten steeds vaker af door te focussen op de ‘cell-to-pack’-methode. Er passen zo meer accucellen in een batterijpakket. Ook is de structuur van de ‘cell-to-pack’-batterij relatief simpel, waardoor productiekosten dalen.
Duizenden euro’s goedkoper
Goldman Sachs Research denkt dat de combinatie van goedkopere grondstoffen en nieuwe productietechnieken de kilowattuurprijs laten dalen van 153 dollar in 2022 naar 80 dollar in 2026. Een verschil van 73 dollar. Een EV met een 80 kWh-batterij, zou dus bijna 6.000 euro minder moeten kosten. Rond 2030 zou zelfs een prijs van circa 65 dollar per kWh haalbaar moeten zijn.