Volgens analyse van autovergelijker Gaspedaal.nl verliest een elektrische auto sneller zijn waarde dan een model met verbrandingsmotor. Gemiddeld ligt de restwaarde van een EV 15 procent lager.
Met de opkomst van de elektrische auto een aantal jaar terug werd gevreesd dat de EV sneller aan restwaarde verliest dan een auto met brandstofmotor. Die praktijk wees iets anders uit. De afgelopen jaren bleek dat de waardevermindering van een elektrisch auto vrijwel in de pas liep met die van benzine- en dieselauto’s. Sterker nog, de EV hield vaak nog beter zijn waarde vast. Inmiddels is er een kentering waarneembaar. Volgens analyse van autovergelijker Gaspedaal.nl ligt de restwaarde van een EV 15 procent lager dan een auto met verbrandingsmotor.
Meer aanbod, minder vraag
De autovergelijkingssite baseert zich op het aanbod aan elektrisch aangedreven auto’s op haar eigen kanalen. De reden voor de snellere waardevermindering komt door het toegenomen aanbod, bij een afnemende vraag. In 2022 was 4 op de 100 verkochte modellen via Gaspedaal.nl volledig elektrisch, vandaag de dag is dat al bijna 9 procent. Jasper Verweij van Gaspedaal.nl: “Veel early adopters rijden al elektrisch, maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan gedacht. Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden”.
EV vooral populair in De Randstad
Ook blijkt men buiten De Randstad minder geïnteresseerd in elektrische occasions, ziet Gaspedaal.nl. In de provincies Friesland, Groningen en Drenthe wordt tot tweemaal minder vaak op elektrische modellen gezocht dan in Noord- en Zuid-Holland.