Zonne-energie opwekken terwijl je autorijdt. Dat idee is niet nieuw. Mercedes-Benz denkt met haar zonnelak echter voor een doorbraak te kunnen zorgen. Tot 12.000 kilometer aan gratis extra rijbereik moet mogelijk zijn, denkt het Duitse merk.
Hyundai presenteerde in 2019 al haar Solar Roof Charging-technologie. Zonnepanelen op het dak van de Sonata Hybrid moesten het rijbereik van de hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer laten toenemen. Ook het Nederlandse Lightyear wilde met zonneceltechnologie de actieradius van haar modellen vergroten.
Het volgende merk dat een dappere poging doet om de zon als range-extender in te zetten is Mercedes-Benz. Het Duitse automerk werkt aan technologie waarbij extreem dunne zonnepanelen op de carrosserie van een auto worden aangebracht. Een eveneens ultradun laklaagje moet de zonnepanelen beschermen. Die speciale verf is vanzelfsprekend zonlicht doorlatend. Volgens Mercedes-Benz zijn de zonnecellen zo flinterdun dat ze per vierkante meter aan auto-oppervlakte slechts 50 gram gewicht toevoegen.
12.000 gratis kilometers
Het grote voordeel van de ‘zonnelak’ van Mercedes-Benz is dat de technologie altijd ‘aan staat’, ook als de auto geparkeerd staat. Zo kan er een efficiëntie van 20 procent worden behaald, aldus het merk. Er wordt zelfs gesproken over 12.000 extra elektrische kilometers per jaar die er gereden kan worden op basis van de gratis verkregen energie uit zonlicht. Wanneer het eerste model voorzien van zonnelak op de markt komt, is niet bekend.