Vanaf 2030 zou rekeningrijden moeten worden ingevoerd in Nederland. De kans dat die plannen daadwerkelijk doorgaan wordt een stuk kleiner nu drie van de vier coalitiepartijen de hervorming van de autobelastingen van tafel vegen.
De plannen voor het invoeren van rekeningrijden zijn in Nederland haast zo oud als de weg naar Rome. Steeds worden de plannen afgeschoten om later weer afgestoft te worden. De plannen die onder Rutte IV zijn gemaakt lijken nu door het kabinet-Schoof weer terzijde te worden geschoven. Drie van de vier coalitiepartijen is tegen. Alleen de VVD vindt de plannen nog wel levensvatbaar.
Als het rekeningrijden helemaal niet door gaat, kan dat grote gevolgen hebben voor de schatkist, waarschuwen critici. Nu steeds meer mensen elektrisch rijden lopen de inkomsten uit brandstofaccijnzen immers terug. In 2030 loopt de schatkist waarschijnlijk al 1,8 miljard euro aan belastinginkomsten mis, rekende het ministerie van Financiën al voor. Rekeningrijden lijkt een logische manier om toch voldoende geld binnen te halen.
Meer onderhoud
De toename van het aantal EV’s zorgt er ook voor dat er meer onderhoud aan wegen moeten worden gepleegd. Elektrische auto’s zijn immers zwaarder en zorgen voor meer slijtage aan het asfalt. Ook wordt er meer wegonderhoud verwacht door klimaatverandering. Langere periodes van droogte en overvloedige regens maken frequenter onderhoud nodig.