Om de concurrentie met vooral Chinese automerken aan te gaan, zijn Honda en Nissan in gesprek om in 2026 te fuseren. Het lijkt erop of Mitsubishi Motors zich ook bij het tweetal voegt.
De gevestigde autofabrikanten hebben het moeilijk wereldwijd. Vooral de Chinese automerken zorgen ervoor dat de omzet van de traditionele autobouwers onder druk staat. Om kosten te beperken en meer slagkracht te bieden, denken de Japanse merken Nissan en Honda nu serieus na over een fusie. Mogelijk gaan de twee in 2026 al samen. “De opkomst van Chinese autofabrikanten en nieuwe spelers op de markt heeft de auto-industrie flink veranderd”, zegt Honda-topman Toshihiro. “We moeten de capaciteit opbouwen om tegen 2030 tegen hen te kunnen vechten, anders worden we verslagen.”
Top 3
Als de fusie doorgaat, ontstaat er een autogroep die qua autoverkoop alleen Toyota en Volkswagen voor zich moet dulden. De kans is aanwezig dat ook Mitsubishi Motors zich bij de fusie voegt, aangezien Nissan aandeelhouder is van het automerk. In januari wordt duidelijk of Mitsubishi Motors zich daadwerkelijk bij het tweetal voegt. Honda en Nissan samen kunnen vertrouwen op een gezamenlijke omzet van 183 miljard euro.