In haar jaarlijkse EV Monitor ziet autobrancheorganisatie Bovag de verkoop van elektrische auto’s steeds verder wegzakken. Particulieren kiezen eieren voor hun geld vanwege de gestegen kosten rondom elektrisch rijden en veranderend beleid. Bovag-voorzitter Peter Niessink: “Particulieren hebben langjarige zekerheid nodig over de dagelijkse kosten van een elektrische auto.”
Het aandeel van nieuw verkochte elektrische auto’s daalt momenteel snel. Begin 2024 was nog 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s een EV, eind vorig jaar ongeveer 1 op de 4. In februari zakte de nieuwverkoop verder naar 23 procent. Een belangrijke reden waarom consumenten de elektrische auto links laten liggen zijn de toenemende kosten. De aanschafsubsidie is inmiddels verleden tijd en ook voor je EV betaal je inmiddels motorrijtuigenbelasting (mrb). Daarnaast ontwikkelt de techniek van elektrische auto’s zich razendsnel. Aspirant-kopers kijken de kat uit de boom en wachten om EV’s met nog betere specificaties.
Zekerheid
Om het tij te keren is zekerheid nodig, pleit Bovag-voorzitter Peter Niessink in het AD. “Particulieren hebben langjarige zekerheid nodig over de dagelijkse kosten van een elektrische auto. Dus zekerheid over de motorrijtuigenbelasting, en niet ieder jaar aanpassingen.” Niessink vindt – in navolging van ING – dat de aankoopsubsidie te snel is afgeschaft. “Die moet voor tweedehandsauto’s terugkeren. We zitten nog in de aanloopfase met elektrische auto’s en dan kun je subsidies niet zo snel afbouwen. We zijn nog geen Noorwegen, waar iedereen elektrisch koopt. Bovendien is die Noorse automarkt ook zwaar gesubsidieerd.” Bovag vindt verder dat er minder belasting op elektriciteit moet worden geheven.
Export
Dat er minder animo is voor de elektrische auto is goed zichtbaar op de tweedehandsmarkt. Vorig jaar werden er voor het eerst meer EV’s geëxporteerd dan geïmporteerd. “Dat is voor het eerst en dat wil je echt niet. Dat is echt een teken dat de particuliere markt achterblijft”, zegt Niessink.