De aanleg van 14 nieuwe of vernieuwde wegen gaat voorlopig niet door. Dat komt volgens Minister Mark Harbers door de stikstofproblemen, de stijgende prijzen in de bouw en de krapte op de arbeidsmarktwegen, zo meldt nos.nl.
Het geld dat voor de nieuwe wegen was gereserveerd wordt nu gebruikt voor groot onderhoud van bestaande, maar deels verouderde infrastructuur. “We hebben heel veel bruggen, viaducten, wegen en aquaducten die gemiddeld vijftig jaar oud zijn. Daar moeten we echt aan de slag om ze voor de rest van de eeuw goed te maken”, aldus Harbers. Hij vindt het teleurstellend “dat projecten die we nodig vinden nu niet worden aangelegd”. Maar hij vindt het ook positief “dat we het geld nu kunnen uitgeven aan broodnodig onderhoud en dat het niet op de plank blijft liggen”. Harbers benadrukt dat van uitstel geen afstel komt. Volgens hem is het de bedoeling dat de nu voorlopig geschrapte wegen later alsnog doorgaan, “als er genoeg stikstofruimte, geld en personeel is”.
De projecten voor de aanleg van wegen die niet doorgaan zijn:
- N35 Wijthmen – Nijverdal
- A9 Rottepolderplein
- A58 Breda – Tilburg
- A27 Zeewolde – Eemnes
- A15 Papendrecht – Gorinchem
- A2 Deil- ‘s Hertogenbosch- Vught
- Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht
- InnovA58 Annabosch-Galder
- Afdekken innovatierisico’s InnovA58
- A67 Leenderheide – Geldrop
- A1 / A35 Knooppunt Azelo – Buren
- A1 / A30 Barneveld
- A4 Haaglanden – N14
- A1 / A28 Knooppunt Hoevelaken