De klassieke auto wint aan populariteit in ons land. Begin dit jaar telde Nederland 204.642 personenauto’s van 30 jaar en ouder, een stijging van 2,3 procent in een jaar tijd. Daarmee steeg het aantal klassieke auto’s sneller dan het totale wagenpark. Vooral in Friesland, Drente en Limburg is de klassieker populair.
Deze cijfers maakte de Bovag bekend voorafgaand aan InterClassics Maastricht. Volgens de Bovag kiezen steeds meer mensen voor behoud, restauratie of aanschaf van een klassieke auto, mede omdat het wordt gezien als een investering. De waarde van klassiekers steeg volgens de Bovag de afgelopen jaren fors.
De meest populaire klassiekers zijn Volkswagens en Mercedessen, de snelste groeiers onder de klassieke merken zijn Peugeot en BMW. In de provincie Brabant bevinden zich de meeste klassiekers, namelijk bijna 34.000 stuks. Dan volgens Zuid-Holland, (31.000), Gelderland (circa 29.000) en Noord-Holland (bijna 28.000). In Friesland zijn er relatief de meeste klassieke auto’s, want 1 op de 57 Friezen heeft een auto van 30 jaar of ouder. Dan volgen de Drenten en de Limburgers (1 op 64). In Zuid-Holland heeft maar 1 op de 119 mensen een klassieker en in Flevoland zelfs maar 1 op de 145.
De top 15 van meest populaire merken ziet er als volgt uit (tussen de haakjes de percentuele stijging ten opzichte van een jaar eerder):
- Volkswagen met 30.172 stuks (+1,3%)
- Mercedes: 23.152 (+0,5%)
- Citroën: 16.403 (+1,9%)
- Volvo: 10.994 (+1,9%)
- Ford: 10.467 (+2,4%)
- Opel: 7.925 (-0,6%)
- Fiat: 7.256 (+3,3%)
- MG: 7.188 (-2,1%)
- BMW: 7.004 (+6,1%)
- Chevrolet: 6.664 (+4,0%)
- Porsche: 5.896 (+4,3%)
- Peugeot: 4.742 (+7,5%)
- Alfa Romeo: 4.479 (+2,9%)
- Jaguar: 3.645 (+0,8%)
- Renault: 3.466 (+4,6%)
(Bron: AD.nl)